40 mils räckvidd, digitala sidospeglar och snabbaste laddningen. Här är elva saker du behöver veta om nya elbilen Audi E-tron.
1. Dubbla elmotorer
Nya Audi E-tron har inte bara en utan två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Tillsammans ser de till att bilen blir fyrhjulsdriven och med 408 hästkrafter går noll till hundra på 5,7 sekunder.
2. Batteri på 95 kWh
Bilens viktigaste komponent är inbyggt i golvet mellan hjulaxlarna och hela batterilådan väger 700 kilo jämt. Kapaciteten på 95 kilowattimmar (kWh) räcker för ungefär 40 mils eldriven körning, enligt nya mätmetoden WLTP.
3. Snabbaste snabbladdningen
E-tron blir den första elbilen som har stöd för snabbladdning med likström med upp till 150 kilowatt (kW). Om snabbladdaren tillåter sådan effekt kan man ladda 80 procent på en halvtimme. När det gäller ”normalladdning” med växelström, till exempel hemma eller på jobbet, är den maximala laddeffekten 11 kW. Full laddning tar ungefär 8,5 timmar. En extra ombordladdare, som dubblar laddeffekten till 22 kW, kommer att erbjudas senare.
Nya Audi E-tron har inte bara en utan två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Tillsammans ser de till att bilen blir fyrhjulsdriven och med 408 hästkrafter går noll till hundra på 5,7 sekunder.
2. Batteri på 95 kWh
Bilens viktigaste komponent är inbyggt i golvet mellan hjulaxlarna och hela batterilådan väger 700 kilo jämt. Kapaciteten på 95 kilowattimmar (kWh) räcker för ungefär 40 mils eldriven körning, enligt nya mätmetoden WLTP.
3. Snabbaste snabbladdningen
E-tron blir den första elbilen som har stöd för snabbladdning med likström med upp till 150 kilowatt (kW). Om snabbladdaren tillåter sådan effekt kan man ladda 80 procent på en halvtimme. När det gäller ”normalladdning” med växelström, till exempel hemma eller på jobbet, är den maximala laddeffekten 11 kW. Full laddning tar ungefär 8,5 timmar. En extra ombordladdare, som dubblar laddeffekten till 22 kW, kommer att erbjudas senare.
4. Redo för släp
Dragkrok har hittills varit en sällsynt detalj på elbilar men till Audi E-tron finns en sådan som tillval. Max släpvagnsvikt är 1 800 kilo.
5. Samma serviceintervall
Den elektriska drivlinan behöver inte någon service alls men Audis rekommenderade serviceintervall är ändå samma som på en bensin- eller dieselbil.
6. Digitala sidospeglar
Audi blir först med att införa digitala sidospeglar på en serietillverkad personbil. Kameror på utstickande stativ ersätter de klumpiga spegelhusen och sänker därmed luftmotståndet. På insidan av dörrarna finns skärmar som visar ”spegelbilden”. Svenskt pris är inte fastställt men i Tyskland kostar kameraspeglarna 1 500 euro, motsvarande 15 600 kronor.
7. Minus 28 är gränsen
Ett vätskebaserat kyl- och värmesystem ser till att batteriet håller rätt temperatur men fysiken sätter stopp vid riktig råkyla. Elektrolyten i batteriet fryser vid minus 28 grader och då kan Audi inte längre garantera att bilen startar.
8. Uppgraderingar till salu
Med E-tron lanserar Audi en ny funktion som gör att bilägaren kan köpa ”uppgraderingar” till bilen. Det kan handla om nya funktioner till strålkastarna eller högre effektnivå.
9. Från 885 000
E-tron har en prislapp som kräver sin plånbok: 885 000 kronor. För de pengarna får man en relativt välutrustad bil med, bland annat, luftfjädring och det mer avancerade multimediasystemet med navigation.
10. 500 förhandsbokningar i Sverige
Ungefär 500 svenskar har lagt 20 000 kronor i handpenning för att få en plats i kön för att kunna köpa Audis elbil.
11. Leverans vid årsskiftet
Produktionen har redan startat vid fabriken i Bryssel men det dröjer tills årsskiftet innan de första kunderna får sina bilar.
Ett längre reportage om Audi E-tron kommer i ett kommande nummer av Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi E-tron?
Dragkrok har hittills varit en sällsynt detalj på elbilar men till Audi E-tron finns en sådan som tillval. Max släpvagnsvikt är 1 800 kilo.
5. Samma serviceintervall
Den elektriska drivlinan behöver inte någon service alls men Audis rekommenderade serviceintervall är ändå samma som på en bensin- eller dieselbil.
6. Digitala sidospeglar
Audi blir först med att införa digitala sidospeglar på en serietillverkad personbil. Kameror på utstickande stativ ersätter de klumpiga spegelhusen och sänker därmed luftmotståndet. På insidan av dörrarna finns skärmar som visar ”spegelbilden”. Svenskt pris är inte fastställt men i Tyskland kostar kameraspeglarna 1 500 euro, motsvarande 15 600 kronor.
7. Minus 28 är gränsen
Ett vätskebaserat kyl- och värmesystem ser till att batteriet håller rätt temperatur men fysiken sätter stopp vid riktig råkyla. Elektrolyten i batteriet fryser vid minus 28 grader och då kan Audi inte längre garantera att bilen startar.
8. Uppgraderingar till salu
Med E-tron lanserar Audi en ny funktion som gör att bilägaren kan köpa ”uppgraderingar” till bilen. Det kan handla om nya funktioner till strålkastarna eller högre effektnivå.
9. Från 885 000
E-tron har en prislapp som kräver sin plånbok: 885 000 kronor. För de pengarna får man en relativt välutrustad bil med, bland annat, luftfjädring och det mer avancerade multimediasystemet med navigation.
10. 500 förhandsbokningar i Sverige
Ungefär 500 svenskar har lagt 20 000 kronor i handpenning för att få en plats i kön för att kunna köpa Audis elbil.
11. Leverans vid årsskiftet
Produktionen har redan startat vid fabriken i Bryssel men det dröjer tills årsskiftet innan de första kunderna får sina bilar.
Ett längre reportage om Audi E-tron kommer i ett kommande nummer av Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi E-tron?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.