Tredje generationen av Audi A6 allroad quattro har presenterats och kommer att vara redo för lansering under året. Bilen är ett par millimeter större och sex centimeter högre än A6 Avant och karossen är byggd som lättviktare där 20 procent är av aluminium. Jämfört med den tidigare varianten är totalvikten sänkt med 70 kilo.
Fyra 3,0-liters turbomotorer finns till nya Audi A6 allroad, en TFSI och tre TDI. Alla är utrustade mes start/stopp-system och temperaturhantering. Dessutom har bränsleförbrukningen sänkts med 20 procent sedan den tidigare generationen A6 allroad lanserades.
TFSI-motorn ger 310 hästkrafter och 440 newtonmeter. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h och accelerationen låter bilen gå från 0 till 100 på 5,9 sekunder. Bränsleförbrukningen är 8,9 l/100 km.
Motor med dubbelturbo
De respektive TDI motorerna ger 204, 245 och 313 hk samt 450, 580 och 650 Nm. Instegsversionen dricker 6,1 l/100 km, viket ger CO2-utsläpp på 159 g/km. Den kraftfullaste varianten är en dubbelturbo som går från 0 till 100 på 5,6 sekunder och når en elektroniskt begränsad topphastighet på 250 km/h.
Framöver kommer även en clean dieselversion som ger 245 hk och lägre utsläpp.
En hjulbas på 291 ger en rymlig kupé och ett lastutrymme på 565 liter. Spärrhakar har placerats ut för att man enkelt ska kunna fälla ner baksätet och öka lastutrymmet till 1 680 liter.
I standardutrustningen ingår färddator med effektivitetsprogram och Audis MMI-system som har utökats till att visa bilens lutning. Där finns också karttjänster från Google samt en WLAN-hotspot som låter passagerarna använda Internet.
Filbytesassistans
Audi A6 allroad är också utrustad med förarhjälps- och säkerhetssystem som radarbaserad farthållare med stop&go, hjälp att hålla sig i körfältet och ett system som gör det säkrare att byta fil. Dessutom finns system som ökar säkerheten vid mörkerkörning och rekommenderar en paus när det känner av att föraren blir trött.
Chassit har adaptiv luftfjädring som sänker det i höga hastigheter. Möjligheten att höja chassit i låga hastigheter finns också.
Audi A6 allroad quattro kommer att finnas på den svenska marknaden från och med i sommar. Priset är fortfarande okänt.
Missa inte bildspelet, klicka på bilden ovan.
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A6 allroad quattro?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den skulle kunna bli riktigt elegant om man fimpade discolamporna och tog bort den extra grillbiten under nummerplåten fram.
I alla fall "discolamporna" behöver bort - eller i vart fall omdesignas ordentligt.
Denna bilen ser verkligen läcker ut. Detta e en genuin premiumbil av högsta klass!
LED-lyktorna är ruskigt snygga. Dessutom är det bra kräm i dom.
Riktigt fin bil.
Lamporna ser ju förjävliga ut? :p När ska de lära sig att sätta LED's bakom ljusspridare. De skulle kunna göra oerhört snygga kreationer med det. Men inte då. Plutta ut skiten så det ser ut som att nån har lött ihop det hemma :p
Frånsett discolamporna ser den väl ut som den alltid har gjort *gäsp*
Håller med dig Hackenbush.
I de 3 senaste artiklarna om Audi så har samma person kommenterat på ungefär samma sätt.
Det om något är tjatigt...
Världens snyggaste kombi om jag får säga det själv. :-)
LED-ljusen är fantastiska kan jag meddela. Adaptiva och enormt bra halvljus och helljus.
3-liters sexan med kompresser är riktigt grym också :)
Är ingen vän av herrgårdsvagnar alls men A6 är rätt fin. En av ytterst få modeller där kombin är snyggare i mina ögon än sedan-versionen.
Stilig men nog känns ändå Audis design-språk lite uttjatat.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.