Den äldre Vanquish tillverkades mellan 2001 och 2007. Efter det fick Aston Martin DBS ta över dess roll. Men nu kommer en ny version där släktdragen känns igen från föregångaren och övriga bilar i modellutbudet.
Nu är dock karossen helt gjord i kolfiber och bilen har fått en ny tydligare ”midja". Baktill syns också en diskret vinge. De nya LED-bakljusen är hämtade från den exklusiva Aston Martin One-77 som sålts i endast 77 exemplar.
Den nya bilen erbjuder 368 liter bagageutrymme, 60 procent större än i DBS. Och inne i kupén hittar vi ett nytt infotainmentsystem.
Nya Vanquish drivs av en 6-liters V12 på 573 hästkrafter och 620 Newtonmeter. Den sprintar från 0-100 km/tim på 4,1 sekunder och toppar 295 km/tim. Växlingarna sköts av en Touchtronic 2 sexväxlad halvautomatisk växellåda. Bortsett från One-77 är nya Vanquish den kraftfullaste serieproducerade gatbil som Aston Martin tillverkat. Men tillverkaren har också jobbat med att få till bättre bränsleekonomi och minskade utsläppsnivåer.
I Storbritannien kostar bilen motsvarande 2,1 miljoner kronor och de första bilarna levereras till kunder i slutet av 2012.
Diskutera: Vad tycker du om nya Aston Martin Vanquish?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg.
Instrumentbrädan och mittkonsolen ser ju rätt B ut. Och placeringen av stolsreglagen ... Nere i mittkonsolen bredvid benet! Vad gör de där, svåra att komma åt och dessutom omöjliga att se eftersom just benet är ivägen? Alltså, försök att trycka benet åt vänster för att skapa utrymme för manövrering, det är ju omöjligt eftersom knäet lär ta i ratten. Sicken miss! Gör om, gör rätt.
Aston Martin behåller traditionen, gör oerhört snygga bilar. Fast den där fyrkantiga ratten...? Ska den ge vibbar från 70-talet (Allegro) eller 50-talet (Chrysler)?
Kapten: har du sutti i bilen och provat knapparna? Skulle tro att det funkar bra, och dessutom är det ju ändå minne så man pillar sällan på dem.
BEIGE inredning måste förbjudas! Fågelbajsfärgad!
hultarn, jag behöver inte sitta i bilen för att räkna ut detta - halva lårbenet ner mot knäet kommer att vara i vägen. Och även om det är minne och ett par förare använder bilen blir det bökigt att få ner handen där för att välja knapp och inte heller ser man särskilt bra. Det hade till och med varit bättre att placera enheten på stolens yttersida eller helst på dörren som de flesta brukar ha det. Även om man inte pillar så ofta på reglagen lär man bli irriterad de gånger det sker. Fult är det också med en stor svart blabba där.
Håller med Kapten där... knasigt ställe. Ofta vill man ju känna hur armen kan vila på mittkonsollen med, vilket faller sig naturligt när kontrollerna sitter på utsidan av stolen tex. De verkar dock vinklade uppåt en del så sikten är nog inga problem. Håller med om mittkonsollens utformning med. Sett likadan ut hur länge som helst. Djupa kanter som ser ut att skymma knapparna och en alldeles för sluttande knapp-panel. Mätarhuset och den svarta delen längst in mot dörrkarmen/vindrutan ser väldigt bra ut, sen har någon dragit dit nån kitcarliknande 90-talsinredning utanpå allt. Så är känslan för min del. Undrar förresten om de slutat med Volvonycklar med läder på? :p
Utsidan väger dock upp en hel del. Eftersom jag aldrig kommer ha råd med en så är det ju bra att det är utsidan som är den snygga och inte tvärt om ;)
Och ja - de där jävla fälgarna. Svarta ekrar kommer aldrig bli snyggt. Ser ut som Svenska Fälg varit i farten igen.
Aston Martin visar återigen vart skåpet ska stå när det gäller formfulländade coupéer, den utstrålar både kraft och elegans, till skillnad från tyska och italienska coupéer som gärna blir lite överdesignade.
Men som redan konstaterats, inredningen är väl inte den vackraste...
Nej! Nej!
För halva priset för Vanquishen går det att skaffa en betydligt tuffare och snabbare kärra, denna:
http://www.roadandtrack.com/tests/impressions/2012-nissan-gt-r
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.