I går beslutade Vänersborgs tingsrätt att avslå bilstillverkaren Nevs ansökan om rekonstruktion. Anledningen var att tingsrätten bedömde bolagets plan för finansiering som allt för osäker.
Efter att Nevs nyligen fått ett lån på 20 miljoner kronor från sin huvudägare skickades en ny ansökan in. Denna har nu beviljats, det meddelar Nevs på sin hemsida i dag.
Lånet från Nevs ägare, samt ett löfte från densamme om att mer pengar kan skjutas till, spelade en avgörande roll i att tingsrätten beviljade den nya ansökan.
Enligt Sveriges radio P4 Väst finns även nya uppgifter om Nevs förhandlingar med två asiatiska bolag som tidigare omnämnts i turerna kring biltillverkaren. Inom en månad ska det finnas ett klart avtal om utvecklinga av Phoenix-plattformen tillsammans med ett av de nämnda asiatiska bolagen.
Den affären uppskattas ge Nevs över en miljard kornor, nog för att betala av skulderna som nu uppgår till 400 miljoner kronor. Utöver det ska pengarna räcka till att driva företaget i minst ett helt år.
När det gäller uppgiften från Saab AB att Nevs fråntas rätten att använda Saab som varumärke på sina bilar kan även det ändras när rekonstruktionen nu beviljats. Licensavtalet för varumärkesanvändningen är nämligen återigen uppe för förhandling.
Diskutera: Är det här den positiva vändningen för Nevs?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror inte på Nevs. De har uppenbarligen akuta penningproblem. Ett tillskott på en miljard kronor kan klara dem ett år framåt, men sen då? Jag upplever att Nevs saknar långsiktighet. Deras strategi med elbilar tror jag kommer för sent. Phoenix-plattformen är intressant för både Mahindra och Dongfeng, men inte som Saab utan för dessa producenters egna produkter. Mahindra är nog mest intresserad av varumärket Saab för att höja statusen på den inhemska marknaden, men om det finns frågor om användandet av denna - där försvarskoncernen Saab uppenbarligen bestämmer, så är situationen troligen alltför osäker. Nej, jag ser ingen framtid i detta. Jag ser bara en massa pengar som går åt, pengar som hade kunnat användas på ett bättre sätt för världen.
Men snälla, vad sysslar de med?
Och alla dessa intressenter, kommer alltid finnas intressenter men snart är det dags för lite action också!
"Show me the money!"
Vi läste EXAKT samma sak när SAAB var under Spyker. Varför skulle det gå bättre denna gången?
Sälj det som finns, betala av skulderna och lägg ner.
Saab AB/ Wallenbergarna kände sig sannolikt "tvingade" att inte sätta krokben för SAAB/NEVS och gick - mot bättre vetande - med på att leasa varumärket SAAB.
Nu har NEVS visat sig bestå av ett gäng "glada amatörer" utan tillräckligt med pengar. Saab AB vill inte bli förknippad med sådana - eller Indiska/kinesiska bilar.
Saab AB har haft affärer med Mahindra.
Om Mahindra köper in sig, kräver dom självklart att få äga varumärket SAAB. Det sätter Saab AB på pottan - man vill inte komma i konflikt med en affärspartner.
Genom att ta bort rätten till varumärket SAAB INNAN Mahindra köper, har man definierat spelplanen.
Kolla gärna omfattningen av försvarskoncernen Saab AB - dom kommer INTE att riskera varumärket.
Jag tror inte heller på NEVS. Om de finns kvar vid den här tiden nästa år så kommer jag att bli mycket förvånad.
Jag gillar inte att måla fan på väggen, men jag måste medge att jag aldrig riktigt trott på detta - endast haft en svag förhoppning.
Det finns tre förutsättningar för att kunna lyckas - varumärket Saab, Phoenix-plattformen och pengar. Mycket pengar.
Ska man bedriva företag måste man ha något att sälja.
Som biltillverkare behöver man flera modeller som grund.
Har NEVS en modell i 9-3 så behövs säker 2 till.
Det kostar mer än denna lilla miljard som man tror få in.
Vem har dessa summor redo för NEVS ?
Tänk va roligt om SAAB hade varit vår motsvarighet till Tesla.
En ny halvkombi-Saab med eldrift och kanske 40 mils räckvidd.
Men det är alldeles för sent för det nu !
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.