Nästa artikel
Nya A7 Sportback – mild och digital
Nyheter

Nya A7 Sportback – mild och digital

Publicerad 20 oktober 2017 (uppdaterad 20 oktober 2017)
Senaste versionen av halvkombin från Audi är en mildhybrid som dumpat de flesta analoga reglagen.
Andra generationen av Audi A7 Sportback tar efter nypresenterade flaggskeppet A8:s finesser. En av dem är mildhybridteknik: Alla motorer i A7 Sportback tar hjälp av ett 48-voltssystem. Det består av en kombinerad generator/startmotor, förkortad BAS, som opererar tillsammans med ett litiumjonbatteri. När bilen bromsar kan energin återvinnas med upp till 12 kW. Vid hastigheter mellan 55 och 160 kilometer i timmen kan bilen rulla fritt med motorn avstängd och sedan starta med hjälp av BAS:en igen.
På insidan är mycket av fysiska knappar och vridreglage undanstädade och ersatta av digitala skärmar som dominerar förarmiljön. De styrs genom att peta med fingret på dem och haptisk feedback ska efterlikna känslan av att trycka på en traditionell knapp. När det gäller förarhjälp går det att utrusta nya A7 Sportback med ett AI parkeringspaket. Det kommer att introduceras gradvis under 2018. Med systemet aktiverat kan bilen parkera själv i en parkeringsficka eller i ett garage och den kan styras från utsidan via en app på mobilen.

Vid svenska försäljningsstarten som sker i november är enda motoralternativet en treliters bensinmotor, som med Audis nyintroducerade modellbeteckning heter Audi A7 Sportback 55 TFSI. Den har 340 hästkrafter och 500 Newtonmeter i vridmoment. Detta skickar iväg bilen från noll till hundra kilometer i timmen på 5,3 sekunder. Kraften flödar genom en sjustegad S-Tronic-växellåda och fyrhjulsdriften kopplas ur automatiskt om den inte behövs. De som beställer en bil kan räkna med att den levereras i mars 2018 och prislappen hamnar på 662.000 kr.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi A7 Sportback?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.