Förra året valde drygt en av tio svenska nybilsköpare en elbil. Det är en relativt låg siffra jämfört med bensin- och dieselbilar, men betydligt högre än för bara några år sedan.
Bilköpare som åkt med i en elbil väljer själva en elbil när de ska köpa bil i tre gånger högre utsträckning än personer som inte åkt med i någon elbil, visar en undersökning med 9 030 deltagare som amerikanska JD Power genomfört.
– Allt biltillverkarna kan göra för att få in folk i elbilar – oavsett om det är evenemang, provkörningar eller annat – kommer hjälpa till att bryta ned de förutfattade meningar många har om elbilar, säger Steward Stropp, chef för bilåterförsäljardelen på JD Power.
Bland de bilköpare som inte slog till på någon elbil, utan valde ett annat bränsle, var den vanligaste ursäkten att de inte fått tillräcklig information om elbilar.
Läs också: Billigaste elbilarna att äga – siffror för 42 modeller
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.