TX5 kommer att trafikera Londons gator inom kort.
För Londonresenärer kommer denna bil att bli en vanlig syn inom kort. Geely, som numera äger The London Taxi Company har tagit fram TX5.
Nästa generations taxibilar ska börja rulla i den brittiska huvudstaden 2017. TX5 är byggd på en aluminiumkonstruktion och har plats för sex passagerare.
Drivlinan är av plug-inhybridtyp med 4,8 mils elektrisk räckvidd. Den backas upp av en fyrcylindrig bensinmotor när det behövs.
Efter att ha köpt det anrika taxiföretaget för två år sedan hade Geely som målsättning att behålla designtänket från tidigare modeller.
Diskutera: Vad tycker du om TX5?
Drivlinan är av plug-inhybridtyp med 4,8 mils elektrisk räckvidd. Den backas upp av en fyrcylindrig bensinmotor när det behövs.
Efter att ha köpt det anrika taxiföretaget för två år sedan hade Geely som målsättning att behålla designtänket från tidigare modeller.
Diskutera: Vad tycker du om TX5?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag antar att man fortfarande har kvar de unika gamla reglerna om att kunna vända på en smal gata. Ser rätt läckert ut när dessa taxis vänder med framhjulen nästan på tvären.
Överlägsna taxibilar för städer, lätta och komma i och ur.
Och naturligtvis är väl bagageutrymmet fortfarande till vänster om föraren?
Men egentligen borde väl alla stadsbilar se ut så här istället för alla suvar.
Tycker den ser stilig ut.
Tycker lite som "Saabnisse", men varför bara till stadstrafik? Har själv en liten suv utan fyrhjulsdrift och attraheras av formen fast vi är pensionärer. Togs konceptet fram i förslagsvis tre storlekar skulle bilen vara smått idealisk för såväl stadstrafik, pensionärsbil som familjebil med sin höga sittställning med bra sikt. Den speciella styrningen skulle man kanske bara utrusta den minsta storleken med dvs stadsbilen.
6 passagerare? Bilen ser så liten ut..
Den nuvarande Londontaxin tar ju fem passagerare, man har kanske utökat de båda främre nerfällbara sitsarna i baksätet till tre?
Att de skulle ta bort bagageutrymmet i framsätet tror jag inte på.
Ser läcker ut tycker jag med design och utrymmen enligt klassisk Londontaxi, och dessutom mera miljövänlig. London har ju dessutom världens bästa taxiförare som hittar till minsta lilla gränd, till skillnad från Stockholm där man själv får ledsaga majoriteten förare trots GPS.
Ser mycket bra ut. Är i Peking just nu och blivit mycket positivt överraskad av kvaliteten på de bilar jag åkt i.
Har väl en viss svårighet att konkurrera med Nissan NV200 som tillverkas i 100000-tals exemlar i hela världen, som är taxi i New York och finns med ebilsteknologi från Nissan. Den är ju framhjulsdriven och Nissan har en speciell teknologi för
att klara "Londontaxins snäva vändradie. Det blir stora skalfördelar. Geely är bakhjulsdriven för vändradiens skull. Den borde bli väsentligt dyrare, mera en nischbil som lever på namn, historia och formgivning (Peter Horbury?). Eldrivna taxibilar blir sannolikt en stor artikel i Kinas storstäder och med politisk uppbackning i Kina och lokal tillverkning skulle Geely också kunna uppnå skalfördelar. Undrar om det finns någon Volvoteknologi i dessa?
Tror inte Nissan har en chans i det konservativa London.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.