DS 7 Crossback ger sig in i suvkampen i C-segmentet.
Citroëns lyxinriktade märke, DS, har offentliggjort en ny suv. Laddhybrid finns med i motorutbudet.
En ny, fransk premiumsträvande suv gör sin entré på bilsalongen i Genève nästa vecka. Den heter DS 7 Crossback och är 4,57 meter lång, 1,89 meter bred och 1,62 meter hög. Bagageutrymmet sväljer 555 liter.
Bland utrustningen märks aktiv fjädring som anpassas med hjälp av en kamera analyserar vägskicket och halvautonoma läget Connected Pilot som läser vägmarkeringar, håller fordonet på vägen och anpassar hastigheten automatiskt i bilköer eller i motorvägsfart. Night Vision tar hjälp av infraröd kamera i grillen och varnar om det dyker upp några faror i mörkret. Bilen kan också parkera sig själv med hjälp av ultraljudssensorer inbyggda i stötfångarna.
Bland utrustningen märks aktiv fjädring som anpassas med hjälp av en kamera analyserar vägskicket och halvautonoma läget Connected Pilot som läser vägmarkeringar, håller fordonet på vägen och anpassar hastigheten automatiskt i bilköer eller i motorvägsfart. Night Vision tar hjälp av infraröd kamera i grillen och varnar om det dyker upp några faror i mörkret. Bilen kan också parkera sig själv med hjälp av ultraljudssensorer inbyggda i stötfångarna.
DS har lagt extra krut på att göra en så flådig inredning som möjligt. På instrumentbrädan sitter en klocka från B.R.M som roterar 180 grader vid start. För den som vill lyxa till det ytterligare kan de inre dörrsidorna kläs med läder och knapparna under den 12 tum stora bildskärmen kan beställas i kristall.
Lanseringen i Sverige blir till årsskiftet och från början finns enbart förbränningsmotorer att välja på: Två dieselmotorer: BlueHDi 130 eller BlueHDi 180 och tre bensinmotorer: THP 225, THP 180, samt PureTech 130. Växellådan är sexväxlad manuell eller åttastegad automat.
2019 kommer också en laddhybrid, där en bensinmotor på 200 hästkrafter tar hjälp av två elmotorer på bakaxeln som levererar 109 hästkrafter vardera. Eldriften kommer från ett litiumjonbatteri med kapaciteten 13 kWh som sitter under baksätet. Tack vare elmotorerna driver bilen på alla fyra hjul och total effekt blir 300 hästkrafter. Körs den enbart på el säger DS att räckvidden uppskattas till 6 mil. Laddtiden är 4,5 timmar. Med säkring på 32 A, och en laddare på 6,6 kW, förkortas förloppet med två timmar.
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
Diskutera: Vad tycker du om DS7 Crossback?
Lanseringen i Sverige blir till årsskiftet och från början finns enbart förbränningsmotorer att välja på: Två dieselmotorer: BlueHDi 130 eller BlueHDi 180 och tre bensinmotorer: THP 225, THP 180, samt PureTech 130. Växellådan är sexväxlad manuell eller åttastegad automat.
2019 kommer också en laddhybrid, där en bensinmotor på 200 hästkrafter tar hjälp av två elmotorer på bakaxeln som levererar 109 hästkrafter vardera. Eldriften kommer från ett litiumjonbatteri med kapaciteten 13 kWh som sitter under baksätet. Tack vare elmotorerna driver bilen på alla fyra hjul och total effekt blir 300 hästkrafter. Körs den enbart på el säger DS att räckvidden uppskattas till 6 mil. Laddtiden är 4,5 timmar. Med säkring på 32 A, och en laddare på 6,6 kW, förkortas förloppet med två timmar.
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
Diskutera: Vad tycker du om DS7 Crossback?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.