Det börjar dyka upp allt fler snabbladdare längs vägarna, men ofta byggs dem i närheten av en befintlig bensinmack eller snabbmatsrestaurang.
Nu har en ny ”superstation” för snabbladdning av elbilar byggts i England. Den drivs helt av solkraft och drivs av företaget Gridserve som har planer på ytterligare ett hundratal snabbladdningsstationer längs vägarna i Storbritannien.
På ”elbilsmacken” finns 36 snabbladdare med kapacitet på upp till 350 kW. Strömmen kostar motsvarande 2,70 kronor per kilowattimme och att fylla en elbil med 50 kWh-batteri kostar därmed 135 kr.
Det är samma kostnad som Tesla tar för laddning vid Supercharger-laddarna, och betydligt mycket lägre än snabbladdningsnätverket Ionity som vill ha upp till 8,70 kronor per kWh i Sverige.
För att stötta snabbladdaren när den utnyttjas till max finns ett stort batteri på 6 MWh. Det finns även kafé, mötesrum, toaletter och ett gym där motionscyklarna hjälper till att generera elektricitet till elbilarna.
Läs också: Snabbladda hos Ionity – 200 procent dyrare än hos Tesla
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tror helt klart att det kommer utvecklas mer runt laddplatserna här hemma med, kanske inte så mycket att samma företag kör helheten såhär, men i form av olika samarbeten iaf.
Sen ser man ju redan hur mackarna som ligger vid större laddplatser redan utökat loungedelen och gjort den lite mer trivsam.
Lite för nära för mig men för er som bor en bit från och kommer passera i Tesla så kan jag ju rekommendera Toftaholms SC, sjukt god mat och trivsam miljö för laddning. Just nu är den SC jag använder mest den i Markaryd, inte så spännande omgivning men har en Rasta-restaurang/café. en Burgerking och en Preemmack med butik inom 100 meters gångavstånd.
Bra affärsidé - parkera bilen där efter en långkörning, sen cykla ett tag för att få upp energin i kroppen igen och så cyklar man laddning till bilen samtidigt. :)
Ja, när kommer en träningscykel för hemmabruk, med generator istället för svänghjul och bromsande rem ??
Om alla i landet trampade en timme till valfri serie på TVn, borde det genereras några watt.
Intressant och mycket kreativt.
Cool station. Mer sånt!!
Läser också om i Norge nu där bensinmackar plockar bort pumpar och sätter dit snabbladdare istället. Elbilister är bra mkt mer intressanta kunder för mackarna än dom som är där för dinosaurie-juicen.
Inte så bra timing i dessa Coronatider då man skall undvika att vistas tillsammans.
Med det stora elbilsintresset som nu finns och den minst sagt svaga laddutbyggnaden så kommer kanske bli som i Californien där köande elbilister får vänta i timmar på att få påbörja laddningen av sin elbil vilket säkert hämmar människor från att skaffa elbil även här.
Elbilister får skaffa en cykelgenerator så kan man i alla fall ladda tolvvoltsbatteriet i elbilen.
http://gronradio.sm7dlf.se/ra200.htm
Förföriskt men falskt med solceller på taket!
I optimalaste av världar behöver detta laddställe 180000 m2 (18 hektar) solceller, i verkliga livet betydligt mer för att försörja sig med solenergi.
Som illustration är det dock intressant. EU säger 0,1 publika laddplatser per elbil, denna anläggning räcker i så fal för 360 elbilar. England har ca 30 miljoner personbilar som ska bytas ut till eldito. Då blir det 83000 dylika laddstationer med tillsammans 1,5 miljoner hektar solceller om allt ska soldrivas. Den ytan motsvarar 2/3-delar av den svenska åkerarealen.
Previa: Nu är ju inte det direkt vardag att de ens i de mest elbilstäta trakterna köa massor för att ladda. Det har varit på nån specifik station vid nåt specifikt tillfälle pga. nån speciell händelse. Men självklart så sprids det viralt som en vardag av elbilsmotståndarna.
I min vardag med elbil, som jag gissar på är lite mer erfarenhetsbaserad än ditt mytspridande så är det gott om laddplatser, aldrig behövt köa, oftast kommer jag in på laddstationer med flertalet laddare och det max är 50% beläggning. Så jag tror det är rätt lugnt ett bra tag till.
Och som nu senast Mso upptäckt när han skaffade laddbar bil, det finns fler laddplatser redan än man tror i ens närhet.
Previa: Har kört elbil runt om i norden sen 2016 och har aldrig köat för att få snabbladda. Nu kör jag Tesla och då är det extra osannolikt att få köa.
Det har funnits tillfällen kring t.ex. thanksgiving i Kalifornien där vissa superchargers har varit knökfulla så folk har fått köa. Och som med allt annat så är det när saker inte fungerar som det hamnar i media, inte när saker och ting rullar på som det ska.
bgl,
Företaget bakom laddplatsen äger en solpark som är "10 MW peak" utöver de "200 kW peak" som finns på taken i Braintree.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.