Nästa artikel
Ny superladdare möjliggör framtidens eldrivna tungtrafik på väg
Nyheter

Ny superladdare möjliggör framtidens eldrivna tungtrafik på väg

Publicerad 10 maj 2023
ABB och Scanias gemensamma MCS-standard väntas bli branschstandard. Systemet ska klara effekter upp mot 4,5 megawatt.

Scania och ABB E-mobility har tillsammans arbetat fram det som nu ses som den kommande branschstandarden för snabbladdning av ellastbilar. I ett gemensamt pilotprojekt har Scania nu kunnat inleda de första laddsessionerna med megawattladdning (MCS-laddning), särskilt anpassad för framtidens elektrifiering av den tunga vägtransporten.

Stora ellastbilar kommer av flera skäl att kräva en betydligt högre effekt än vad dagens vedertagna snabbladdare klarar att leverera. Främst på grund av regelverket som omger den vägburna tungtrafiken. De fastställer att en yrkesförare inte får köra mer än 4,5 timmar i sträck. Därefter är det lagkrav på 45 minuters vila. För den tunga eldrivna vägtrafiken innebär det alltså 4,5 timmars önskad körning och därefter full laddning inom 45 minuters tid.

Med det som bakgrund har ABB E-mobility tagit fram MCS-systemet. En högspänningsladdare som klarar att leverera upp mot 4,5 megawatt, som också får en helt egen kontakt. Scanias ellastbilar kommer även att vara kompatibla med dagens CCS-standard, men för de riktigt effektiva laddstoppen kommer de att krävas betydligt mer än så.

Scania har redan öppnat orderböckerna för sin kommande ellastbil. De första leveranserna räknar tillverkaren kommer att ske under nästa år. Dessa lastbilar kommer tack vare MCS-standarden att klara en snabbladdning med 750 kW. Det motsvarar dubbelt så mycket mot vad en vanlig elbil på personbilssidan i absolut bästa fall klarar att ta emot och kommer också innebära en kortare laddtid för de tunga fordon som är MCS-kompatibla.

Målet är dock högre satt än så. ABB:s MCS-system är anpassat för upp till 3000 Ampere som mest. Men innan tekniken når dit ställs det krav på både fordonsbatterier och kylning. I takt med att tekniken för kablar, laddhandskar och kylning kommer ikapp för att klara en sådan ökning finns alltså möjligheten att också öka laddeffekterna vid stationerna.

Både ABB och Scania är överens om att systemet kommer vara nödvändigt för att Sverige ska klara omställningen till elektrifiering av tunga vägtransporter. Fredrik Allard, chef för E-mobility på Scania, säger i ett uttalande:
– Vi ser ett momentum för elektriska transporter och vårt mål är att 50 procent av alla fordon vi säljer årligen 2030 ska vara elektriska. För att nå detta mål krävs infrastruktur och MCS är en viktig pusselbit för infrastrukturen framöver.

När det gäller infrastrukturen för MCS-laddning kommer Scania, Volvo Trucks och Daimler, tillsammans med OKQ8, Circle K och Ionity gemensamt bygga upp en sådan infrastruktur av laddnätverk. Initialt ska nätverket klara att täcka 10 procent av dagens vägkapacitet i Sverige. Det uppger svenska Auto Motor & Sport.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 10 maj 2023 750 Kw är en bit från 4500Kw…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.