Så här års drömmer många om att slå till på en cabriolet. Det finns en gammal sanning om att öppna bilar automatiskt är osäkra, men det behöver inte alltid stämma – åtminstone inte enligt en studie från amerikanska IIHS.
Taket i många cabrioletmodeller kan upplevas som sladdrigt och visst kan vridstyvheten i bilens karosstruktur i vissa fall vara lägre än i motsvarande coupémodell. Det är dock inte alls lika illa som för några år sedan – utvecklingen går snabbt.
IIHS har analyserat olycksstatistiken i flera nya cabrioletmodeller. Faktum är att både olycksrisk och dödsrisk var lägre i många öppna cabrioletmodeller än i motsvarande coupémodell.
Skillnaden i dödsrisken för föraren var dock inte statistiskt säkerställd och det finns en lite högre risk att föraren kastas ur bilen i en cabriolet.
”Ingen särskild säkerhetsrisk”
Vi ska också komma ihåg att cabrioletbilar ofta körs i fint väder och på vägar med mindre trafik. Det kan påverka siffrorna.
– De här siffrorna visar inte att cabrioleter har bättre skydd för åkande än andra bilar, men de indikerar att det inte finns någon statistisk grund för oron om att frånvaron av permanent tak gör dem farligare, säger Eric Teoh, chef för IIHS statistikavdelning.
I den här undersökningen har olycksstatistiken för relativt nya cabrioletbilar granskats (modellår 2014–2018). IIHS har tagit fram siffror för risken att omkomma vid en trafikolycka samt antalet polisrapporterade trafikolyckor per biltyp och per amerikansk mile för cabriolet- och coupémodeller.
– Baserat på de här siffrorna verkar inte cabrioletbilar innebära någon särskild säkerhetsrisk, säger Eric Teoh.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men man ska vara medveten om att det finns skillnader MELLAN cabrioletbilar, alla är inte skapade lika, vissa slår runt ganska enkelt, några väldigt motvilligt, en tung, låg och bred med stark vindruteram är fördelaktigt i sammanhanget.
Vad är sant är cabrioler farligare?
Beror väl också på typ av olycka.
Vi krock med älg är det iallafall troligen ingen fördel med cab.
Vi som har cabriolet kör mer försiktigt med dem jämfört med vanlig kupe, ingen köper ju en cab för att köra fort, de används ändå mest som glidarbilar även om de är motorstarka och sportiga
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.