Nästa artikel
Ny studie: Adaptiv farthållare ökar risken för fortkörning
Nyheter

Ny studie: Adaptiv farthållare ökar risken för fortkörning

Publicerad 12 mars 2021
Förare som använder bilens ”smarta” farthållare är mer benägna att bryta mot hastighetsgränsen, enligt en ny studie.

När den adaptiva farthållaren först dök upp i bilvärlden var det i lyxbilar som Mercedes S-klass. Nu finns den uppskattade funktionen i nästan alla bilklasser.

En adaptiv farthållare läser av trafiken framför bilen och kan själv anpassa hastigheten om bilen framför saktar ned. Vissa system kan även bromsa in bilen till stillastående om det skulle behövas.

Nu kommer en ny studie från amerikanska IIHS som visar att förare som använder adaptiv farthållare är mer benägna att köra för fort än personer som inte använder finessen.

I studien fick 40 bilförare köra en Range Rover Evoque och en Volvo S90 i Boston under fyra veckors tid. Den totala körsträckan blev 3 300 mil.

Stor skillnad

På motorvägarna visade det sig att förarna var 24 procent mer benägna att köra fortare än hastighetsbegränsningen om systemet var igång, en signifikant skillnad jämfört med om den adaptiva farthållaren är avstängd.

En anledning till att många förare körde för fort med adaptiv farthållare kan vara att hastigheten ofta justeras med 5 km/tim i taget. En förare som kör själv utan hjälp från farthållaren kan finjustera hastigheten mer.

En idé som tas upp är att begränsa farthållarna. Den högsta hastigheten de ska kunna aktiveras på är hastighetsgränsen som råder på vägen. Men bilens skyltigenkänning kan fungera dåligt, och bilförarna skulle förmodligen sluta använda funktionen. Det åstadkommer ingenting, enligt IIHS.

Läs också: Volkswagen Passat hittar på egna skyltar: ”Katastrof”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.