Flera biltillverkare har nu gått ihop för att utveckla infrastrukturen för laddstationer i Europa.
I ett så kallat joint venture ska fordonstillverkarna BMW, Daimler, Ford och Volkswagen bygga 400 laddstationer i Europa fram tills år 2020. Projektet kallas IONITY och redan i år ska 20 laddstationer byggas i Norge, Tyskland och Österrike. Nästa år ska 100 stationer vara klara. Stationerna ska placeras med cirka 12 kilometers mellanrum och ska göra elbilar mer attraktiva för konsumenterna i och med att oron för räckvidden minskar.
– Tillgången till ett brett utbud av laddningsstationer är helt avgörande för att kunna etablera elbilar på marknaden. IONITY är en viktig hörnsten i detta arbete där bilproducenter nu väljer att samla sina krafter och skapa en infrastruktur för elbilar tillsammans. Med det här nätverket gör vi det möjligt att ta elbilen även vid långresor, säger Michael Hajesch, vd för IONITY.
Diskutera: Vad tycker du om projektet?
– Tillgången till ett brett utbud av laddningsstationer är helt avgörande för att kunna etablera elbilar på marknaden. IONITY är en viktig hörnsten i detta arbete där bilproducenter nu väljer att samla sina krafter och skapa en infrastruktur för elbilar tillsammans. Med det här nätverket gör vi det möjligt att ta elbilen även vid långresor, säger Michael Hajesch, vd för IONITY.
Diskutera: Vad tycker du om projektet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det jag läste på ett annat ställe, så är det snabbladdare CCS-baserade med hög effekt. Det är perfekt ifall det sätts upp längs Europavägarna i första hand.
VolvoXC90, var får du det ifrån att vi inte får betala för elen? På vissa parkeringsplatser i affärscentra är det gratis att ladda, men där är även parkeringsavgiften är gratis för alla. Så det är en missuppfattning du sprider.
VolvoXC90,
Visst är elbilisterna förfördelade som du skriver. Det finns inte ens skyltar till laddplatserna som det gör till bensinstationer.
400 laddstationer låter inte som mycket. Det finns väl redan ett par hundra CCS-stationer i Sverige? Cirka 150 st nära de tre städerna.
men många bäckar små.... och det är flera som bygger ut. Vattenfall, Clever osv. För info till VolvoXC90, så tar Vattenfall 3 kr/KWh, Clever 5 kr/KWh (rätt dyrt) för snabbladdning. Men det är bra att de finns, och då får man betala.
Hur många ska byggas i Sverige och var? Det här verkar bli årets flopp tyvärr. Personligen tror jag att elbilen blir en parentes liksom satsningen på E85 blev.
Ursäkta VolvoXC90, men noll trängselskatt för el-bilar??? Var finns det?? Inte i Sverige i alla fall. Fri parkering, gäller i så fall alla bilar..
Nej, spåra inte ur med falska påståenden. Bättre att hålla sig till sanningen.
volvoxc90, på vilken grund menar du att elbilar är undantagna från trängselskatt? Handikappfordon, diplomatstatus, utryckningsfordon och bussar är mig veterligen de fordon som är undantagna (i Sverige) och inte passar väl någon större andel av elbilarna under dessa definitioner? Eller?
VolvoXC90 - du har missförstått vad ordet "förfördelad" betyder. Det betyder inte att man har fördelar, utan tvärtom att man är missgynnad. Ungefär som att vissa tror att björntjänst är något bra när det i själva verket är tvärtom...
Kricko, jag väntade på att volvoxc90 skulle komma med sin källhänvisning, men den verkar utebli.
Lite hjälp på traven med denna hänvisning, så kan vi stänga den punkten.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Undantag-fran-trangselskatt/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.