Tredelad kudde fångar huvudet som en baseballhandske vid krock.
Efter skandalen med Takatas livsfarliga airbags har Honda valt att satsa på svenska Autoliv när de utvecklat sin nya typ av krockkudde. Den är tänkt att skydda passageraren i framsätet och är uppbyggd i fyra delar – tre paneler och ett tunt segel som spänner tvärs över dem. Designen hjälper till att skydda passagerarens huvud mot fler sorters kollisioner än frontalkrockar, till exempel när bilen träffas från sidan.
När passagerarens huvud träffar krockkudden drar seglet in sidokuddarna. Huvudet omsluts på så sätt som en boll som fångas av en baseballhandske.
Honda planerar att integrera de nya kuddarna i sina bilar 2020. Enligt Automotive News får Autoliv rätt att sälja tekniken vidare till andra biltillverkare efter att Hondas exklusiva ensamrätt upphör, men det finns inga uppgifter om hur långt detta tidsspann är.
För fyra år sedan uppdagades det att japanska Takatas krockkuddar är livsfarliga. Drygt 100 miljoner installerade krockkuddar globalt klassifierades som defekta, då de riskerar att explodera våldsamt i varma miljöer. Felet har orsakat 14 dödsfall och 200 skadeanmälningar i USA. Återkallelsen hos flera biltillverkare, däribland största kunden Honda, blev den största i bilhistorien. Kostnaderna fick Takata att gå i konkurs.
Diskutera: Vad tycker du om den nya krockkudden från Honda och Autoliv?
Honda planerar att integrera de nya kuddarna i sina bilar 2020. Enligt Automotive News får Autoliv rätt att sälja tekniken vidare till andra biltillverkare efter att Hondas exklusiva ensamrätt upphör, men det finns inga uppgifter om hur långt detta tidsspann är.
För fyra år sedan uppdagades det att japanska Takatas krockkuddar är livsfarliga. Drygt 100 miljoner installerade krockkuddar globalt klassifierades som defekta, då de riskerar att explodera våldsamt i varma miljöer. Felet har orsakat 14 dödsfall och 200 skadeanmälningar i USA. Återkallelsen hos flera biltillverkare, däribland största kunden Honda, blev den största i bilhistorien. Kostnaderna fick Takata att gå i konkurs.
Diskutera: Vad tycker du om den nya krockkudden från Honda och Autoliv?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.