Transportstyrelsen genomför under hela december en informationskampanj för att informera om de regler som gäller för kommunikationsutrustning i bilen.
Det är nu ett år sedan trafikförordningen ändrades. Nu säger den att kommunikationsutrustning, som telefon eller GPS, bara får användas om det inte påverkar körningen på ett trafikfarligt sätt. Bryter man mot regeln riskerar man böter och indraget körkort.
Under året som gått med den nya regeln har 82 personer bötfällts och ungefär hälften av dem har blivit av med körkortet. Under året som kommer ska Polisen få nya föreskrifter som kommer att innebära att det blir lättare för poliser att bötfälla telefonsyndare.
– Det är fortfarande tillåtet att använda mobiltelefon när man kör, men man måste göra det på ett trafiksäkert sätt. Telefoner och annan teknik kan vara bra hjälpmedel, men ska inte användas vid felaktiga tidpunkter, säger Bengt Svensson kommissarie och trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.
Transportstyrelsen kommer under december driva kampanjen ”Sluta Rattsurfa”, som främst riktar sig till unga vuxna. Kampanjen kommer att synas och höras på biografer, i reklamradio och i olika internetmedier. Hemsidan slutarattsurfa.se har också lanserats som del i informationskampanjen.
– Ungdomar har många gånger svårt med riskbedömning och har hög tilltro till sin förmåga att göra flera saker samtidigt. Den som kör 40 kilometer i timmen och tittar ner på sin telefon i 2 sekunder hinner rulla 22 meter utan att ha en aning om vad som har hänt. Det är det riskbeteendet vi vill få bort genom den här kampanjen, säger Hans Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen.
Diskutera: Hur kan man bäst minska rattsurfandet?
Under året som gått med den nya regeln har 82 personer bötfällts och ungefär hälften av dem har blivit av med körkortet. Under året som kommer ska Polisen få nya föreskrifter som kommer att innebära att det blir lättare för poliser att bötfälla telefonsyndare.
– Det är fortfarande tillåtet att använda mobiltelefon när man kör, men man måste göra det på ett trafiksäkert sätt. Telefoner och annan teknik kan vara bra hjälpmedel, men ska inte användas vid felaktiga tidpunkter, säger Bengt Svensson kommissarie och trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen.
Transportstyrelsen kommer under december driva kampanjen ”Sluta Rattsurfa”, som främst riktar sig till unga vuxna. Kampanjen kommer att synas och höras på biografer, i reklamradio och i olika internetmedier. Hemsidan slutarattsurfa.se har också lanserats som del i informationskampanjen.
– Ungdomar har många gånger svårt med riskbedömning och har hög tilltro till sin förmåga att göra flera saker samtidigt. Den som kör 40 kilometer i timmen och tittar ner på sin telefon i 2 sekunder hinner rulla 22 meter utan att ha en aning om vad som har hänt. Det är det riskbeteendet vi vill få bort genom den här kampanjen, säger Hans Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen.
Diskutera: Hur kan man bäst minska rattsurfandet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det är läskigt med dessa vingelpellar!
Många har tyckt att man måste förbjuda mobiltelefon i bilarna. Det känns plötsligt väldigt fjuttigt jämfört allt som finns i dagens infotainment system. Det var nog bra att lagen skrevs så luddigt att den även kan innefatta annan, mera distraherande sysselsättning än att hålla en mobiltelefon i handen.
Tycker det är väldigt onödigt att folk skadas eller dör bara för att en del inte kan låta bli att pilla på tekniska leksaker medan de kör.
Tydligen räcker det inte med samvetet att "jag kan orsaka en olycka om jag pillar på mobil eller infotainmentsystemet".
Man måste ta i ordentligt här. Att ca hälften av de som har bötfälls har förlorat körkortet är bra, det är tydliga signaler, synd bara att det måste gå så långt innan en del fattar vad de håller på med.
En sak är väl att tala i telefon, då kan man fortfarande titta på vägen.
Men när man börjar surfa på mobilen ser man inte längre på vägen.
Det borde inte vara tillåtet !
Vi går Mer och mer mot en framtid med skärmar som man måste använda sig av för att kunna göra Vanliga saker som att höja/sänka värmen eller reglera fläkt hastigen. Är inte Det farligt så säg att man måste in i en meny för att fixa sånt? Det är lätt i en gammal volvo 940 som vi har att reglera även när man kör. Men frågan är om inte vissa teknik förändringar kan bli av ondo? Ska man få böter för att man vrider upp värmen i framtiden?
Jag tänkte först"Skall det verkligen behöva kampanjas för en så enkel och grundläggande självklarhet"? Men sen såg jag att en bussförare hade suttit och sett på film i mobilen under tiden han körde en fullsatt buss. Jag har svårt att tänka mig att en en kampanj skulle göra vare sig från eller till när det gäller sådana
tokar och denne är självklart inte ensam.
82 personer har bötfällts, då kan man undra hur många som kommit undan p.gr.a. svängrummet i de vaga bestämmelser som utfärdats.
Undrar hur många har fipplat på skärmen i sin nya bil och tittat upp, precis i sista sekund för att hinna gira undan från en mötande lastbil. Sådant syns inte i statistiken. De som ser på film eller SMS:ar räknas till en helt egen kategori. Att kalla dem utvecklingsstörda vore en skymf mot de verkligt utvecklingsstörda.
Körde bakom en bil igår som först körde helt normalt men plötsligt började vingla lite hit och dit och körde fort, sakta och till slut höll på att köra in i en refug.
Jag kunde inte ligga bakom då för detta var en olycka som väntade på att hända så jag körde om vid ett lämpligt tillfälle. Kollade in i bilen jag körde om och där satt en kvinna ivrigt knappande på sin telefon.
Jag tror att de flesta inser det olämpliga med att knappa på en mobil- eller GPSskärm under körning och det blir ju inte bättre när biltillverkarna flyttar allt fler funktioner till skärmen.
Det finns många, speciellt yngre som är emotionellt engagerade i sina smartfånar, som tycker det är häftigt med bilar som har en stor pekskärm med så många kontrollfunktioner som möjligt inlagda.
Den här skärmens funktioner är ett avsevärt billigare sätt för biltillverkarna att få in funktioner som annars måste skötas via separata reglage som vred, knappar eller spakar.
Men som Havsfidran helt riktigt skriver kommer detta att utgöra en allt större trafikfara, ett separat reglage sitter alltid på samma plats, har alltid (nästan) samma funktion och är därför lätt att hitta utan att ögonen behöver lämna vägen.
Har slutat köra på motorvägen i onödan, kör istället småvägar för att slippa trafiken och fördelarna är många! Jag slipper fara runt på motorvägen i över 100 km/h med 10-20 meters lucka till framförvarande bil (det behövs minst 100 meter, helst 200 meter för att ha bra marginaler om något oväntat händer). Jag slipper stenskotten (fått byta 2 rutor på mindre än 6 år). Jag slipper även alla dessa trafikfarliga som "plipprar" på mobilen. Dessutom verkar det som Sverige har infört vänstertrafik på motorvägarna vid rusningstid, alla skall ligga i vänster filen bara de ser en Lastbil/Buss en kilometer längre fram. Vad jag känner till så får man inte köra om bilar på höger sida som ligger och trängs i vänsterfilen på motorvägen i motorvägsfart!? (Vilket gör att jag slipper tvingas bryta mot lagen).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.