Det kommer behövas betydligt mer kritiska metaller för att ställa om till elbilar. Produktionen räcker inte till – inte ens om återvinningen ökar, enligt en ny kartläggning gjord av forskare på Chalmers på uppdrag av EU-kommissionen.
Det är alltså kombinationen av kraftigt ökat behov av exempelvis dysprosium, neodym, mangan och niob och den bristfälliga återvinningen som kan leda till att hela omställningen hotas.
– EU har ett starkt importberoende av dessa metaller eftersom utvinningen är koncentrerad till ett fåtal länder som Kina, Sydafrika och Brasilien, säger Maria Ljunggren, docent i hållbara materialsystem vid Chalmers tekniska högskola.
Det är både ett ekonomiskt och miljömässigt problem som riskerar att fördröja omställningen till elbilar, hävdar hon.
Återvinning av material blir allt viktigare, men ser inte ut att kunna täcka behovet under överskådlig framtid.
– Om återvinningen ska öka behöver bilarna vara designade så att dessa material kan tas tillvara, samtidigt som incitament och flexibla processer för mer återvinning behöver finnas på plats. Och så ser det inte ut i dag, säger Maria Ljunggren.
EU-länderna uppmanas nu att samarbeta med ”pålitliga” partners och att se över sina egna geologiska resurser för att hitta metallerna. Ett exempel är LKAB som presenterat en stor fyndighet i Kiruna. Men den typen av projekt kan ofta ta lång tid att bli verklighet. En svensk grafitgruva utanför Kiruna har till exempel fått hård kritik av både samebyar och flera organisationer.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (22)
- 6 juni 2023 motorcykelentusiasten skrev:…
- 4 juni 2023 Dysprosium, neodym, och niob…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.