När Ford Mondeo kommer i sin nästa generation tar den med sig biltillverkarens senaste tillskott i motorprogrammet, en fyrcylindrig 1,5-litersmotor som bär namnet Ecoboost. Därmed hamnar motorn i sällskap med ett antal andra motorer i den växande Ecoboost-serien.
Den nya motorn förväntas finnas med i nya Ford Mondeo från och med lanseringsdatumet. Den europeiska marknaden är dock inte den första där motorn blir tillgänglig. Motorn introduceras i Ford Mondeo på den kinesiska marknaden redan den här månaden, varefter den når USA:s Ford Fusion och till sist europeiska Ford Mondeo.
Tillverkar fler Ecoboost
Den nya 1,5-litersmotorn är Fords femte Ecoboost-motor och är en del av att åtta av tio nysålda Fordbilar kommer att ha en motor ur serien innan årets slut. Det innebär i sin tur att Ford nu har utökat sin produktionskapacitet för Ecoboost-motorer till 1,6 miljoner om året.
Den nya motorn får, i likhet med de övriga av Fords Ecoboost-motorer, turbo, direktinsprutning och variabla ventiltider. Den får samma avgasgren som 1,0-litersversionen och blir dessutom Fords första motor med en datorstyrd koppling på den remdrivna vattenpumpen, något som sänker motorns uppvärmningstid.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Mondeos nya motor?
Det här är en artikel från vår förlagskollega Klassiker – tidningen för dig som älskar klassiska bilar!
Klassiker är Sveriges gladaste tidning om klassiska bilar – av entusiaster, för entusiaster! Vi på redaktionen brinner för 1900-talets bilar och här läser du om bilarna du älskar att minnas. Men även om prylarna, människorna och äventyren.
Vi bjuder på spännande resereportage, unika tidsdokument, intervjuer med personerna bakom de bästa klassikerna, produkttester, handfasta mekartips från våra experter och inspirerande köpguider. Klicka här för att bli prenumerant på Klassiker, och missa heller inte vår specialutgåva om Volvo!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur många cylindrar?
Första stycket. "...en fyrcylindrig 1,5-litersmotor..."
Lite intressant för de finns ju redan en 1.6 liter ecoboost, undrar hur de förhåller sig till varandra, är det ett komplement och då på vilket sätt, eller är det en ersättare till 1.6 ecoboost?
Tack! Onehp. Det första man blir blind på. är ju ögonen.
Vilken vidrig klumpeduns till bil! Vet att det handlar om motorn nu men.. herrejösses!? Vad är det där?! Är det 18"-fälgar? Bromsarna ser ju ut som bakbromsarna på en skåpbil... Ser mer ut som det skulle vara 22". Dock ser hjulen fortfarande missbildat små ut på bilen som helhet. Markfrigång som en gammal Land Rover har den med. Och ett påklistrat leende på det.
Den kanske vinner nåt teknikpris för motorn. Men får hoppas att den inte vinner nåt designpris.
Markfrigång är verkligen nåt man saknar på en stor del av dagens bilar så har denna vettig sådan så är det i mina ögon uteslutande ett plus. Men det beror ju på om man använder bilen endast på asfalterade och under vintertid välplogade vägar eller om man har behov av att köra även under andra vägförhållanden...
Min Mazda hade sportchassie (inte extremt lågt men... kanske 1-2cm lägre) och BMWn jag har nu har M-chassie, och har då aldrig varit med om att det inte gått att ta sig fram. Mazdan iallafall gick ledigt genom 2 dm blötsnö. Tysken har jag inte haft i sånna snömängder...
Även min gamla gamla Sierra som hade 3-4 cm markfrigång gick att köra på skogsväg utan problem.
Hej Roger Skagerström
2013-04-16 20:56
Tror du på det själv! Markfri gång 3-4 cm och kör på skogsväg utan problem!!!!
Finns det asvalterade skogsvägar i Åtvidaberg?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.