Nästa artikel
Ny maxvikt för B-körkort
Nyheter

Ny maxvikt för B-körkort

Publicerad 9 december 2020 (uppdaterad 10 december 2020)
Snart kan man få köra bilar som väger upp till 4 250 kilo på B-körkort – om bilen är eldriven.

Regeringen kommer den här veckan att ge Transportstyrelsen i uppdrag att utreda en höjning av den maximala totalvikten för B-körkort, från 3 500 kilo till 4 250. 

Men bara om bilen är batterieldriven, vätgasdriven eller gasdriven.

– När fordon som väger upp till 3,5 ton blir elektrifierade tillkommer ett batteri som väger ungefär 750 kilo, vilket gör att det krävs en annat typ av körkort för att köra den typen av transporter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och fortsätter:

– Därför ger vi Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om man ändå skulle kunna köra fordonet med B-körkort, även om det väger 4 250 kilo. Vi vill inte att elektrifieringen ska försenas på grund av reglerna för körkort.

Risken, enligt Tomas Eneroth, är att företag låter bli att skaffa eldrivna lätta lastbilar eftersom föraren i många fall måste ha ett körkort med högre behörighet.

– Å andra sidan, och det är därför vi behöver titta på det här ordentligt, finns det skäl till att vi har en begränsning på 3,5 ton för B-körkort. Det handlar om trafiksäkerhet, om yrkesförarens möjlighet att kunna hantera fordonet. Därför tillsätter vi det här uppdraget och ber myndigheten att väga för- och nackdelar, säger Tomas Eneroth.

Transportstyrelsens utredning ska vara färdig senast november 2021.

– Men gärna tidigare, vi har sagt att det här måste bedrivas skyndsamt, för att i så fall få ett ikraftträdande under 2022, säger Tomas Eneroth.

De nya reglerna gäller enbart personer som som haft körkort i två år.

Dagens regler för B-körkort säger att fordonets totalvikt får vara högst 3 500 kilo. Man får också hänga på en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kilo, eller en tyngre släpvagn om den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3 500 kilo.


Uppdatering 16.15: Vi har lagt till nya detaljer kring reglerna i artikeln. Undantaget gäller bilar som är batterieldrivna, gasdrivna eller vätgasdrivna, och de gäller enbart personer som haft körkort i två år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-09 13:41
ksoderlund

Jag kan tycka att har man drivning på alla fyra borde man få ha möjlighet till att dra säg 250 kg mer än dito 2 hjulsdrift fram eller bak.

#2 • Uppdaterat: 2020-12-09 13:49
pinjong

Då kan man passa på att slopa utökad behörighet också så att en elbil potentiellt kan få dra släp på vanlig B-behörighet även om elbilen har ett tungt batteri.

#3 • Uppdaterat: 2020-12-09 17:33
Christoffer

En personbilsförare blir inte bättre på att hantera ett fordon över 3,5 ton för att det är eldrivet.

#4 • Uppdaterat: 2020-12-10 09:50
Masa

Ja - gamla regler bör ändras efter nya förutsättningar. Annars hamnar vi i läget att folk tvingas välja sämre bilar för att klara sina behov av transport. Vi behöver ha effektiva transporter med moderna (säkra) fordon.
En likvärdigt tung bil idag är inte lika jobbig/svår att köra som den var för 30 år sedan då servostyrning, ABS-bromsar m.m. inte var standard. Snart är även autobroms och backsensor/kamera standard/krav på alla nya bilar, (och nya bilar har allt mer parkering och trailer assist m.m.).

Om vi inte ska ha regler som är anpassade för dagens fordon så kan vi införa krav att man ska klara 50 armhävningar - för att en massa T-Ford:ar inte ska stå längs vägarna för att förarna inte klarar att veva igång motorn...

#5 • Uppdaterat: 2020-12-10 10:52
Hans Berglund

Det har varit dags att ändra viktgränsen länge nu kan få köra ett hästsläp med en Hyundai I30 men inte med fyrhjulsdriven IX 35 som är mycket säkrare att dra ett släp med

#6 • Uppdaterat: 2020-12-10 10:57
Henrik M

Hans: Bara att ta ett e-kort så är det ju löst så där behövs väl ingen direkt ändring?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.