Smart ForTwo Cabrio 2016.
Smart-familjen får en ny medlem. Här kommer andra generationen med tygtak.
Baserad på den senaste och tredje versionen av FortTwo kommer nu Cabrioutförandet med tygtak från Daimlerägda Smart.
Genom en knapptryckning fälls taket upp eller ner på 12 sekunder. Vill man ha lite extra vind i håret kan takbågarna ovanför dörrarna temporärt tas bort. Suffletten finns i färgerna rött, blått eller svart.
Motorvarianterna är bensindrivna och trecylindriga på antingen 1,0 liter med 71 hk eller 0,9 liter med 90 hk. Växellådan är femstegad manuell eller automatisk sexstegad med dubbelkoppling.
För att kompensera avsaknaden av hårt tak har karossen extraförstärkts med stål, vilket ökat hållfastheten med 15 procent, enligt tillverkaren.
Smart ForTwo Cabrio ska visas på bilsalongen i Frankfurt i september. Något pris är ännu inte officiellt. Planerad leveransstart är i början av nästa år.
Diskutera: Vad tycker du om nya Smart ForTwo Cabrio?
Genom en knapptryckning fälls taket upp eller ner på 12 sekunder. Vill man ha lite extra vind i håret kan takbågarna ovanför dörrarna temporärt tas bort. Suffletten finns i färgerna rött, blått eller svart.
Motorvarianterna är bensindrivna och trecylindriga på antingen 1,0 liter med 71 hk eller 0,9 liter med 90 hk. Växellådan är femstegad manuell eller automatisk sexstegad med dubbelkoppling.
För att kompensera avsaknaden av hårt tak har karossen extraförstärkts med stål, vilket ökat hållfastheten med 15 procent, enligt tillverkaren.
Smart ForTwo Cabrio ska visas på bilsalongen i Frankfurt i september. Något pris är ännu inte officiellt. Planerad leveransstart är i början av nästa år.
Diskutera: Vad tycker du om nya Smart ForTwo Cabrio?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En livsfarlig bil att krocka med som cab sannolikt ännu värre
Avrådes bestämt att köra på landsväg med
Tråkigt om man skulle krocka med en annan bil eller en lastbil eller buss. Då blir det MOS av dig som förare eller passagerare. Hur kunde den här vansinniga skapelsen bli godkänd för trafik? Det är 2015 nu, inte 1915.
Den har inte så dåligt krockskydd som man kan tro, "buren" som omger bilen verkar klarar en hel del.
Finns krocktest att kolla på hos Youtube.
Sen finns det nog värre fordon att krocka i, tänker på alla tvåhjulingar som har betydligt mer kraft än denna citybil.
Vid en frontalkollision i 70 km/h trycks en VW Golf eller Ford Focus in så pass att föraren får benen krossade. Vad tror ni händer med en sån här bil? Även om stålburen eventuellt klarar sig hjälpligt blir föraren och passagerarna förvandlade till köttfärs. Krossade benpipor och köttslamsor bara.
Gör nog inte så stor skillnad om det är cab eller inte.
Inget jag vill sitta i vid en krock i vilket fall som helst.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.