Regeringen har beslutat att lämna ett lagförslag till riksdagen om att göra det möjligt att efterkonvertera personbilar. En bil som är avsedd att köras på bensin kan nu byggas om för drift med ett alternativt drivmedel. Genom lagförslaget vill regeringen också säkerställa bättre kontroll på utsläppen från efterkonverterade bilar.
Hittills har det saknats ett tydligt regelverk om
efterkonvertering och det inte har funnits några krav på så kallad
efterkonverteringssatser.
-
Den som vill göra en insats för miljön genom att efterkonvertera sin
bensinbil ska kunna göra det enklare, samtidigt som vi säkerställer att
efterkonverteringen kontrolleras, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Förslaget
innebär att en bil som har konverterats ska genomgå en ny
registreringsbesiktning. Om den uppfyller de krav som Vägverket ställer
på typgodkända konverteringssatser kommer bilen att kunna registreras
som en miljöbil.
Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 2008.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det låter ju bra men hur många får möjlighet att utnyttja det här?
Om man antar att en ombyggnadssats till t.ex. gas, som ju är det enda miljöriktiga bränslet, kostar 20000:-, + trassel med myndigheter för besiktning och kontroller ca 10000:- (ursäkta, jag är alltid mosstänksam när det gäller kostnader där myndigheter är inblandade).
Totalt ca 30000:- för ett rent samvete, det innebär minst 20000 mil för normalbilisten!
Här borde det verkligen finnas utrymme för ombyggnadssubventioner.
Alla förespråkar gas, men ingen vill ha det. i november var endast 1.6% av miljöbilarna gasbilar, medan 67.6% var etanolbilar. Dagens etanolbilar ger upp till 80% koldioxidbesparing jämfört med bensindrift och är i allra högsta grad miljögångbart. Fossil diesel ger 20% lägre koldioxidutsläpp, men högre utsläpp av kväveoxid och partiklar än bensin, så det innebär bara att man gör miljön en björntjänst om man byter från bensindrift till dieseldrift.
Jag kör gasbil idag - en Volvo S60 - men var redan inne på att köpa en ombyggnadssats innan jag köpte den 2006. Att räkna på hur många mil man måste köra innan det lönar sig är ju litet smalt tänkt - saken är ju den att jag vill inte köra på bensin. Inte uteslutande i alla fall! redan 2005 hittad jag ombygnadssatser i t ex Österrike för massor av olika bilar. Att behöva betala massor av extrapengar för att bli kontrollerad är ju aldrig roligt, men det kanske man måste acceptera!! Nästan oavsett vilken bil du köper kan du ju alltid köpa en som är 30 000 kr billigare... åtminstone en begagnad. Alltså fler ombyggnadssatser och fler bilverkstäder som bygger om!!! Allting är ju dyrt när det är "nytt!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.