Den nyutvecklade krockdockan motsvarar en 70-årig kvinna.
Målet med europeiskt forskningsprojekt är att bilar ska kunna ge bra skydd även åt någon med skör benstomme och stela leder.
Svenska bilsäkerhetsföretaget Autoliv har börjat krocktesta med en docka som motsvarar en 70-årig kvinna som är 161 cm lång och väger 73 kilo.
– Traditionellt har säkerhetssystem designats utifrån en 45-årig man. Vid frontalkollisioner används idag en krockdocka som storleksmässigt representerar en genomsnittlig man. Att istället använda en krockdocka som representerar en äldre person med en annan kroppskonstitution är ett viktigt steg för att utveckla skydd som passar äldre, säger Cecilia Sunnevång, forskningschef på Autoliv Global Research.
Enligt Autoliv förväntas mer än 20 procent av alla förare vara äldre än 65 år 2030. Med ålder kommer också krämpor som skörare benstomme och stelare ligament, vilket kan innebära att dagens konstruktion av bilbälte och krockkudde kanske inte erbjuder optimalt skydd för den åldersgruppen.
Autolivs utvärdering av krockdockan ingår i EU-projektet ”Seniors” och förutom Autoliv ingår också biltillverkarna Ford och Fiat Chrysler.
Diskutera: Vilka fler sorters krockdockor borde tas fram?
– Traditionellt har säkerhetssystem designats utifrån en 45-årig man. Vid frontalkollisioner används idag en krockdocka som storleksmässigt representerar en genomsnittlig man. Att istället använda en krockdocka som representerar en äldre person med en annan kroppskonstitution är ett viktigt steg för att utveckla skydd som passar äldre, säger Cecilia Sunnevång, forskningschef på Autoliv Global Research.
Enligt Autoliv förväntas mer än 20 procent av alla förare vara äldre än 65 år 2030. Med ålder kommer också krämpor som skörare benstomme och stelare ligament, vilket kan innebära att dagens konstruktion av bilbälte och krockkudde kanske inte erbjuder optimalt skydd för den åldersgruppen.
Autolivs utvärdering av krockdockan ingår i EU-projektet ”Seniors” och förutom Autoliv ingår också biltillverkarna Ford och Fiat Chrysler.
Diskutera: Vilka fler sorters krockdockor borde tas fram?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker de också borde krocktesta med dockor längre än 195cm. Medellängden ökar hela tiden och allt för många bilar har idag på tok för låg takhöjd, speciellt asiatiska bilar. Har provsuttit både Hyundai i40 och KIA Optima och måste ducka för att inte stöta huvudet i taket, knappast bra vid en krock! Knäna är också ofta uppdragna ovanför krockkudden när man sitter på passagerarsidan, inte så bra... Dessutom är sittdynor på tok för korta och obekväma. Det är nästan bara i tyska bilar man hittar dynförlängning och visst är det märkligt att jag ryms bättre i en BMW 1-serie än Kias största kombi!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.