Det är åter igen dags för bilsalong, den här gången i Detroit, och i vanlig ordning presenteras också nya modeller. En tillverkare som presenterar nytt är Ford, som med sin nya Fusion visar både avancerade tekniska finesser och ett nytt designspråk.
Ford uppger att man räknar med att Fusion får den bästa bränsleekonomin i sin klass, oberoende av om det gäller bensin-, hybrid- eller laddhybriddrift. En av motorerna som erbjuds är en fyrcylindrig och bensindriven EcoBoost på 1,6 liter som gör åt 9 liter/100 kilometer i stadstrafik och 6,36 l/100 km på landsväg.
Utöver den finns ett prestandaalternativ, samtidigt som hybridens 2-litersmotor innebär en minskning från tidigare 2,5-litersmotor utan att prestandan tar skada. Tack vare nya batterier har också toppfarten ökar från 75 km/tim till 100 km/tim vid eldrift. Motorerna utrustas med start/stop-system, framhjuls- och fyrhjulsdrift samt sexväxlade växellådor, både automatiska och manuella.
Tekniska finesser
Samtidigt lanseras också en rad avancerade tekniska funktioner i Ford Fusion. En filkörningsassistans ska hjälpa föraren att hålla sig i rätt fil genom att en kamera tittar på filmarkeringarna och varnar föraren om bilen ligger fel samtidigt som styrningen justeras på automatisk väg.
Därutöver läser systemet av farten på framförvarande fordon och anpassar farthållaren när bilen ligger bakom ett långsammare fordon. Föraren får också hjälp med styrningen vid fickparkering samt tillgång till ett system som varnar när någonting befinner sig i döda vinkeln.
Ny design
Ford Fusion ger också en försmak på vilken riktning tillverkarens formspråk kommer att ta när det gäller små och medelstora bilar.
På insidan har Ford flyttat instrumentbrädan närmare vindrutan för att skapa mer plats i kupén. Man introducerar också ett röststyrningssystem som ska låta föraren koncentrera sig på körningen vid användning av ljudanläggningen.
Ford Fusion kommer inte att släppas i Sverige, men enligt Ford ger den signaler om vad vi har att vänta av nästa generations Mondeo.
Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Fusion?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg som vanligt - en fin kopia av Audi Q5 Sportcupe!
Hoppas på mindre plast och högre allmän kvalitet på inredningen än dagens Mondeo. Annars brukar det inte vara ngt fel på väghållningen - den ligger verkligen på topp för Ford!
Ford har försökt göra en Aston Martin kopia. Dålig stil att inte göra en egen design. De har försökt maskera med diverse veck och sådant men det är ändå en kopia.
Nog att grillen ser ut som en Aston men bilen i övrigt känns som en "Passat CC"-variant av nuvarande Mondeo Sedan. Är väl i princip bara grillen som ser Aston ut. Inte så lite dock ;)
Lite småplock här och där, Aston, Audi på utsidan, Opel, Volvo, GM på insidan.
Togs denna fram innan Volvo såldes?
Visst tänker man på Aston Martin med den grillen. Men på den tiden alla bilar hade runda strålakstare så fanns det fler med neddragna mungipor. Austin och faktiskt brittiska Ford hade några exempel. Fler finns.
Det som är typiskt för Aston Martin är svängarna i ändarna på grillen - och de finns ju inte här.
Jag tycker att bilen blev snygg. De kompaktare linjerna gör den lite mer kraftfull. Men hur snyggt någontng än är så förbleknar skönheten när den är uppenbart opraktisk.
Coupéstuket kan vara snyggt, men faktiskt inte alltid. BMW har ju en märklig SUV-hybrid. Och det finns linjer som kan vara väl så snygga - och praktiska - utan att vara coupé.
När jag var grabb kunde jag aldrig uppskatta amerikanare eftersom de bara var stora bullrande plåtschabrak med usla utrymmen med tanke på yttermåtten. Plastiga och kromblaffiga interiörer utan minsta ergonomi. Bladfjädrar och trumbromsar. Nej, de var helt enkelt för dåliga.
Jag skulle aldrig kunna köpa en lampa med snygga linjer om den bländade.
Funktionella linjer är aldrig fula och också de som håller i längden.
När man väl upptäckt det där irriterande som tar överhanden, så retar man sig mest på skönheten. (Lite som Carolina Gynning när hon öppnat munnen.)
Har för mig att jag har läst att en Fusion Hybrid hade slagit något världsrekord angående sin bränsleförbrukning.
Samma bil syntes också i ett "extrme homemaker" -program där man skänkte en sådan bil till en familj.
Då sade man att detta var den snålaste bilen i USA.
Detta var ett par år sedan men vem har hört talas om denna bilen här?
Om bilen nu är så snål, så är det märkligt att bilen inte lanseras överallt eller att dess teknik är mer omtalad.
Ford Fusion i Sverige är som bekant en helt annan bil...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.