Den nya lagen kräver att elbilar och hybrider ska vara utrustade med ett akustiskt fordonsvarningssystem. På så sätt ska trafikanter lättare kunna uppmärksamma bilarna.
En ut av elbilens fördelar har för många varit att slippa ett högt moroljud under körning. Men det låga ljudet kan också vara svårare för fotgängare att uppmärksamma.
En undersökning gjord av brittiska institutet för synnedsatta visar att det är 40 procent högre risk för fotgängare att bli påkörd av en elbil jämfört med en bil med förbränningsmotor. Därför ska nu EU få bilarna att låta.
Den 1 juli börjar EU-förordning (EU 540/2014) att gälla som säger att alla el- och hybridbilar som säljs i Europa ska vara försedda med ett akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) som ska sända ut ljud när bilen är i rörelse.
Kravet gäller för nya bilar som säljs från den 1 juli 2021. Fordon som får typgodkännande efter 1 juli 2019 måste dock ha utrustningen monterad vilket kan innebära eftermontering i visa fall.
Bilarna måste låta när de kör under 20 km/h. I högre hastigheter bedöms däcken ge ifrån sig tillräckligt med ljud för att göra omgivningen uppmärksam på bilens närvaro. Funktionen behöver inte vara på om bilen är av hybridtyp och för tillfället körs med förbränningsmotorn.
Diskutera: Vad tycker du om den nya lagen?
En undersökning gjord av brittiska institutet för synnedsatta visar att det är 40 procent högre risk för fotgängare att bli påkörd av en elbil jämfört med en bil med förbränningsmotor. Därför ska nu EU få bilarna att låta.
Den 1 juli börjar EU-förordning (EU 540/2014) att gälla som säger att alla el- och hybridbilar som säljs i Europa ska vara försedda med ett akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) som ska sända ut ljud när bilen är i rörelse.
Kravet gäller för nya bilar som säljs från den 1 juli 2021. Fordon som får typgodkännande efter 1 juli 2019 måste dock ha utrustningen monterad vilket kan innebära eftermontering i visa fall.
Bilarna måste låta när de kör under 20 km/h. I högre hastigheter bedöms däcken ge ifrån sig tillräckligt med ljud för att göra omgivningen uppmärksam på bilens närvaro. Funktionen behöver inte vara på om bilen är av hybridtyp och för tillfället körs med förbränningsmotorn.
Diskutera: Vad tycker du om den nya lagen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilken ljudnivå krävs?
Jag undrar om lagen godkänner en smatterpinne på hjulet?
Mitt tips kanske ska det bli lag på att gående inte ska gå med EarPods så kanske man kan reflektera vad som händer bakom ryggen.
Detta är urfånigt, det som låter från dagens bilar så länge det inte är diesel är däcken och det är nästan ingen skillnad mellan elbil och bensinbil.
Och utvecklingen verkar ju gå mot allt mindre gummi på fälgarna så snart är det väl helt borta och då kommer det att låta som en hästvagn från tider som flytt!
Förse elbilarna med ljudet från en varvande Auto Union typ C med V16 så blir det nog bra.
https://youtu.be/VKXgqZr8-5k?t=237
Jag tycker det vore roligare om de lät som en Trabant.
Istället för att alla tysta härliga elbilar ska börja ha konstgjorda ljud så är det bättre om alla bilar förses med en tuta av lägre ljud kontra originaltutan. Det vill säga att när människor uppenbart går ivägen eller inte fattar att en bil är bakom så kan man tuta med halva styrkan, det gör att man uppmärksammas även hos dem som har lurar utan att skrämma ihjäl dem.
Den ända gruppen som påverkas är döva och möjligtvis blinda. Men det är var och varannan ändå. Kanske någon ny teknisk utrustning till dem istället som ger någon form av feedback när ett elfordon är i närheten, vad vet jag. Samhället mår bättre när det är tyst och rökfritt. Då kan man till och med sova med öppet fönster om nätterna.
En kompis vann en helg med en elektrisk Clio för 20år sedan. Vi gled runt med bilen en hel del i en storstad. (Inte så långa utflykter för man var tvungen att ladda ganska ofta). Den bilen skrämde skiten ur massor med människor som tänkte gå mot röd gubbe med mera. Plötsligt upptäckte de att en ljudlös liten bil var alldeles i närheten. För mig är det självklart att fordon inte ska vara för tysta.
Och snart säljer biltillverkarna andra ljud än vad som levereras som standard (taget från en herrtoalett i Georgien). För 15 000 extra kan du få din bil att sända ut valfri låt av Kate Perry alternativt, för den mer äventyrliga, en av tre stycken Ariana Grande-låtar.
.
Låter fånigt, men i.o.f.s var det en farbror som klagade på att min Auris Hsd inte hördes när jag körde på el på ett gångfartsområde. Men det vore bättre om man lärde cyklister att använda ringklocka när dom kommer susande på trottoaren, ett område som förr var avsett enbart för fotgängare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.