Porsche visar upp nästa generation Cayenne turbo på bilmässan i Frankfurt. Starkare och sportigare än tidigare, lovar Porsche.
Den nya inkarnationen av Porsches suv kommer med en fyraliters biturbomotor som kan leverera 550 hästkrafter, 30 fler än i tidigare modeller och 770 Nm vridmoment. Tillsammans med den nya åttastegstransmissionen ska bilen ta sig från noll till hundra på 3.9 sekunder, om man väljer till sportpaketet Sport Chrono Package, annars får man nöja sig med 4,1 sekunder. Komforten säkras med ett trekammars-luftfjädringssystem som också ska hjälpa till att hålla ner bränsleförbrukningen och gör det möjligt att växla manuellt mellan sex olika höjdinställningar eller låta bilen sköta det själv med de fem nya körprogrammen.
Takspoilern styrs automatiskt och kan både hjälpa till med att hålla bilen på vägen och fällas upp för att förstärka bromskraften. Enligt Porsches tester sparar man upp till två meter bromssträcka vid en full inbromsning från 250 kilometer i timmen.
Priset för toppmodellen, i Tyskland ligger på 138 850 euro. Nya Cayenne går att beställa redan nu och Porsche räknar med att kunna ha bilen på plats i bilhallarna i slutet av året.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayenne?
Takspoilern styrs automatiskt och kan både hjälpa till med att hålla bilen på vägen och fällas upp för att förstärka bromskraften. Enligt Porsches tester sparar man upp till två meter bromssträcka vid en full inbromsning från 250 kilometer i timmen.
Priset för toppmodellen, i Tyskland ligger på 138 850 euro. Nya Cayenne går att beställa redan nu och Porsche räknar med att kunna ha bilen på plats i bilhallarna i slutet av året.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayenne?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Klart man måste ta Sport Chrono Package så den gör 0-100 km/h på 3.9 sekunder istället för 4.1. Om man överhuvudtaget känner någon skillnad på 0.2 sekunder? Jo man tackar 2 meter kortare bromssträcka från 250-0 km/h med uppfälld bakvinge. Undrar bara om någon överhuvudtaget har bromsat från 250 km/h till 0 km/h?
Tänk att min bil, som för drygt 5 år sen klassades som miljöbil, inom kort inte fått köras överallt för att den nu är för skitig. Men såna här, fullständigt onödiga miljömonster, får fortsätta säljas i många år framöver. Det är snett.
Vem bryr sig?
Det som är mer skrattretande är att vissa bilar får kallas "miljöbilar" och köras 10.000 mil om året helt utan att betala skatt.
Dessutom körs de flesta "miljöbilar" i stadstrafik med en överförbrukning av vad de är klassade/skattade och skitar ner som vilken annan bil som helst.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.