För att räddningstjänsten lättare ska kunna ta sig an laddbara bilar efter en olycka utan allvarliga risker lanserar krocktestorganisationen Euro NCAP nu en app med information om hur olika elbilar och laddhybrider ska hanteras.
På så sätt ska exempelvis brandkåren direkt få information om vad de kan och inte kan göra på olycksplatsen.
Tanken är att appen ska ge snabb hjälp under den så kallade ”gyllene timmen” direkt efter att räddningstjänsten anlänt till platsen.
Läs också: Nya siffror: Högre brandrisk i bensinbilar än elbilar
”Kommer rädda liv”
I appen beskrivs bland annat var bilens olika komponenter – som krockkuddar och kablarna till högvoltsbatteriet – är placerade. Appen heter Euro Rescue och är gratis att ladda ned. Den går att använda även utan internetuppkoppling, men först 2023 ska den finnas tillgänglig på alla europeiska språk.
– Det här är en innovation som kommer rädda liv. Den sparar räddningstjänsten viktiga sekunder under den ”gyllene timmen” direkt efter en traumatisk skada, då det är stor chans att snabb behandling minskar risken för dödlig utgång, säger Matthew Avery, forskningschef på Thatcham Research och en av styrelsemedlemmarna i Euro NCAP.
Vid en bilolycka finns särskilda rutiner för hur räddningstjänsten ska ta sig an laddbara bilar. Strömtillförseln ska klippas av helt när bilen är inblandad i en olycka, men precis som med förbränningsbilar finns viss risk för brand och riskerna ser lite annorlunda ut för en elbil eller laddhybrid jämfört med en bensin- eller dieselbil.
Ny standard
En av aktörerna som varit med och tagit fram appen är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Det gjordes i samband med att en så kallad ISO-standard för att identifiera drivmedel i olika biltyper togs fram.
– Vi har skickat ut informationen till ett nationellt nätverk inom räddningstjänsten för spridning och eventuell användning om de anser att de behöver och vill använda appen, säger Yvonne Näsman, handläggare på MSB, till Vi Bilägare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En elbil kan bli mycket farlig när olyckan är framme.
Ja Carl trefalt det är farligt att leva.
Så bra kommentar "humor"! Tillför mycket...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.