![](/public/styles/hidpi_370w/public/2025-02/toyota_corolla_pannis_vanster_sida.jpg?itok=Y6jaOJCI)
Den största utgiftsposten för bilägarna är varken bränsle eller service, utan värdeminskning. Problemet är att den inte kan räknas ut förrän bilen säljs.
En analys av 29 olika bilmodeller som Privata Affärer gjort visar att elbilar håller värdet sämre än bensin- och dieselbilar. Det är samma slutsats som i vår genomgång av andrahandsvärdet för 75 bilmodeller.
Räknat i kronor har Tesla Model Y tappat mest i värde sedan 2022 – hela 250 000 kronor efter avdragen miljöbilsbonus. Men att elbilar i vissa fall har stort värdetapp innebär inte nödvändigtvis att de är dyrare att äga – driftkostnaden är ofta lägre än för bensin- och dieselbilar.
Kombiversionen av Toyota Corolla håller värdet klart bäst i genomgången. Trots att den är tre år gammal är den värd lika mycket i dag som när den var ny.
Analysen är gjord genom att hämta in priser på begagnade bilar från Blocket. Det innebär att de faktiska priserna som bilarna säljs för kan vara högre och att värdetappet därmed i praktiken kan vara större.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.