Precis som många andra myndigheter ska Försvarsmakten minska utsläppen. Det kan också vara viktigt av rent operativa skäl att se över vilka bränslen som används i fordonen, enligt Gustav Krantz på Försvarsmaktens försörjningssektion.
– Om vi inte kan använda samma drivmedel som de civila användarna måste vi ju bygga en egen logistiklösning, vilket skulle skapa en del bekymmer, säger han i en artikel på Försvarsmaktens sajt.
En faktor som gör valet av bränsle mer invecklat är att många av Försvarsmaktens fordon har extremt lång livslängd. Det är inte ovanligt att fordon från 1960-talet fortfarande är i drift.
Långtidslagring
När det gäller biobränslen tror forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut att HVO-diesel är bäst på kort sikt. Det kan nämligen lagras under betydligt längre perioder än andra biodrivmedel som Fame eller RME. Men HVO har också nackdelar och få länder vid sidan av Sverige och Finland satsar på bränslet.
För vissa typer av fordon kan även eldrift vara ett alternativ.
– Men krav på bland annat uthållighet och tillgänglighet begränsar användningsområdet mer än i de flesta civila sammanhang, säger Gustav Krantz.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 10 maj 2022 Masterplanner skrev:…
- 10 maj 2022 Äntligen någon som inser att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.