Nästa artikel
Nu skärps kraven för nya bilar – här är nyheterna
Nyheter

Nu skärps kraven för nya bilar – här är nyheterna

Publicerad 2024-07-05 06:25
Från och med på söndag ska flera assistanssystem finnas på alla nya bilar som tas i trafik i Sverige. Det ska spara liv, men kan också ge högre bilpriser.

Kraven på biltillverkarna är på väg att skärpas ytterligare. På söndagen träder nämligen krav på fler assistanssystem i kraft.

Reglerna gäller egentligen sedan juli 2022, men enbart för nya bilmodeller som lanserats sedan dess. Det nya som införs nu är att reglerna gäller för samtliga bilar som säljs inom EU, oavsett när de typgodkänts.

Målet är att öka trafiksäkerheten och minska antalet olyckor. Olika typer av assistanssystem kan spara minst 25 000 liv till 2038, enligt EU:s beräkningar.

Kostnaden för säkerhetssystemen hamnar på bilköparen, men det är oklart exakt hur mycket de nya systemen kommer öka priserna.

”Olika typer av assistanssystem kan spara minst 25 000 liv till 2038”

Aktiv filhållningsassistans är ett av systemen som nu ska finnas i nya bilar oavsett prisklass. 

Men systemet fungerar inte lika bra på alla bilar. Vi Bilägare har till exempel skrivit om hur filhållningssystemet i MG 4 rent av kan bli trafikfarligt i vissa situationer.

Autobroms ska också finnas på nyregistrerade bilar liksom backkamera eller parkeringssensorer bak, och bromsljusen ska blinka om föraren panikbromsar.

Kartdata och kamerabilder ligger till grund för att bilen ska veta vilken hastighet som gäller. Foto: Fredrik Diits Vikström

Plingar vid fortkörning

Det så kallade ISA-systemet, som piper när föraren kör för fort, ska också finnas i alla nyregistrerade bilar. Systemet startar automatiskt varje gång bilen startas och går inte att stänga av permanent.

Hastighetsvarningen har kritiserats eftersom bilen inte alltid har koll på aktuell hastighetsgräns. I vårt test gav en av bilarna 15 falsklarm medan en annan inte hade ett enda.

Utöver dessa system ska även förarövervakning med trötthetssensor, som plingar när föraren inte är uppmärksam, finnas – och det ska även en ”svart låda” som registrerar mängder av data som kan användas efter en olycka.

EU ställer även krav på cybersäkerheten i nya bilar. Det finns flera modeller som nu läggs ned eftersom de inte klarar kraven och dessa kan du läsa mer om här.

För bussar och lastbilar krävs också döda vinkeln-varning, men det kravet finns inte för personbilar.

Porsche Macan hör till bilmodellerna som försvinner när kraven på cybersäkerheten höjs. Foto: Niklas Carle

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (68)

  • Igår 16:44 Ställa in Max eller Min…
  • Igår 13:44 Gaston skrev: Där anser ju…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.