Nästa artikel
Nu öppnar nya E4
Ny väg

Nu öppnar nya E4

Publicerad 4 oktober 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)

Den 17 oktober invigs nya E4 mellan Björklinge och Mehedeby av infrastrukturminister Åsa Torstensson. Därmed är Sveriges hittills längsta motorvägsbygge färdigt och trafiken mellan Uppsala och Gävle kommer att flyta väsentligt säkrare och snabbare än tidigare. Vi har provkört och sparat 19 minuter på sträckan.

En tredjedel, 23 km, av den nya E4 mellan Uppsala och Älvkarleby öppnades för trafik redan den 21 december år 2006. Nu släpps trafiken också på för den sista delen mellan Björklinge och Älvkarleby.


Den sista etappen består av 55 kilometer fyrfilig motorväg. På sluttampen drabbades Vägverket emellertid av sparkrav som innebar att man tvingades pruta 150 miljoner kronor på projektet. Två rastplatser har försvunnit och dessutom en del av vägbredden! Körfälten är nu 3,5 meter breda istället för 3,75 meter som är det normala. Även vägrenarna har bantats. Mellan mitträcket och den inre körbanan är avståndet 50 centimeter mot normala 100 cm. Den yttre vägrenen har minskat från 2,75 meter till 2,0 meter. E4:a norr om Söderhamn håller för övrigt samma mått.


När vi får provköra sträckan har den ännu inte öppnat för allmän trafik och vi är till övervägande del ensamma på vägen. Kanske är det därför de smalare körfälten inte upplevs som något problem men det är klart att det kan bli trångt om till exempel en långtradare får stopp och inte ryms på vägrenen. 


Ett av huvudargumenten för vägen är den tidsvinst den ska ge för transporter mellan Gävle och Stockholm. Den nya motorvägen löper utanför samhällen och bebyggda områden. Eftersom man därigenom slipper övergångsställen, trafikljus och hastighetsbegränsningar, ska bilisterna kunna sparar minst 30 minuters körtid mellan Gävle och Stockholm, enligt Vägverket.


När vi provkör vägen håller entreprenörerna fortfarande på att finputsa några smådetaljer på vägen. Därför kunde vi inte hålla 110 km i timmen längs hela sträckan. Trots det blev den nya vägen 19 minuter snabbare. Imponerande med tanke på att det var lågtrafikerad onsdagseftermiddag när vi kontrollmätte restiden längs den gamla vägen mellan Älvkarleby och Uppsala.


Det andra tunga argumentet för vägbygget handlar om säkerheten. Tidigare har E4 mellan Uppsala och Gävle varit hårt olycksdrabbad. I snitt har varje år fyra människor omkommit och 18 skadats svårt i trafikolyckor. Den nya vägen är byggd så att man i princip helt ska undvika dödliga olyckor och svåra skador.


Ã-ver 10 000 fordon per dygn kommer att trafikera den nya motorvägen. Kostnaden för vägen är 39 000 kronor per meter, totalt ca tre miljarder kronor.

Vägfakta

Längd: <?xml:namespace prefix = st1 />78 km

Kostnad: 3 miljarder kronor

Asfalt yta: 3 000 000 m2

Bortschaktad jord: 660 000 lastbilslass

Antal broar: 102

Antal pumpstationer: 33

Antal dagvattendammar: 41

Längd viltstängsel: 137 km

Längd vägräcke: 182 km

Längd bullervall: 5,3 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-03-28 11:05
Marek Zylberstein (ej verifierad)

Hej! Vet inte om kommentarer är välkomna ett halvår efter att artikeln skrevs men jag försöker:

Jag har nu kört E4 Mehedeby-Uppsala ett tiotal gånger och kan bara konstatera att vägbredden är ett avsevärt större bekymmer än jag trodde. Särskilt i mörker är kombinationen av smalare körfält och mycket smalare vägrenar riktigt besvärande. De gånger fordon blivit stående utan belysning kan vara direkt farliga. Lite mer snö än den just gångna vintern och det kommer att bli farligt.
Körningen kräver en helt annan uppmärksamhet än normalstandard för motorväg. Inte bara jag, har jag sett, seglar oftare ut i rasselbandet, som begränsar körfältet, än jag någonsin gjort i mitt tidigare bilförarliv. Vad händer om Vägverket bestämmer att hastigheten ska höjas till 120 km/h?

Sammanfattningsvis anser jag att den snålhet på 150 miljoner av bortåt 3 miljarder kronor är häpnadsväckande och borde påtalas med viss upprördhet! Vad kommer det att kosta att rätta till denna dumhet?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.