Den 17 oktober invigs nya E4 mellan Björklinge och Mehedeby av infrastrukturminister Åsa Torstensson. Därmed är Sveriges hittills längsta motorvägsbygge färdigt och trafiken mellan Uppsala och Gävle kommer att flyta väsentligt säkrare och snabbare än tidigare. Vi har provkört och sparat 19 minuter på sträckan.
En tredjedel,
Den sista etappen består av
När vi får provköra sträckan har den ännu inte öppnat för allmän trafik och vi är till övervägande del ensamma på vägen. Kanske är det därför de smalare körfälten inte upplevs som något problem men det är klart att det kan bli trångt om till exempel en långtradare får stopp och inte ryms på vägrenen.
Ett av huvudargumenten för vägen är den tidsvinst den ska ge för transporter mellan Gävle och Stockholm. Den nya motorvägen löper utanför samhällen och bebyggda områden. Eftersom man därigenom slipper övergångsställen, trafikljus och hastighetsbegränsningar, ska bilisterna kunna sparar minst 30 minuters körtid mellan Gävle och Stockholm, enligt Vägverket.
När vi provkör vägen håller entreprenörerna fortfarande på att finputsa några smådetaljer på vägen. Därför kunde vi inte hålla
Det andra tunga argumentet för vägbygget handlar om säkerheten. Tidigare har E4 mellan Uppsala och Gävle varit hårt olycksdrabbad. I snitt har varje år fyra människor omkommit och 18 skadats svårt i trafikolyckor. Den nya vägen är byggd så att man i princip helt ska undvika dödliga olyckor och svåra skador.
Ã-ver 10 000 fordon per dygn kommer att trafikera den nya motorvägen. Kostnaden för vägen är 39 000 kronor per meter, totalt ca tre miljarder kronor.
Längd: <?xml:namespace prefix = st1 />78 km
Kostnad: 3 miljarder kronor
Asfalt yta: 3 000 000 m2
Bortschaktad jord: 660 000 lastbilslass
Antal broar: 102
Antal pumpstationer: 33
Antal dagvattendammar: 41
Längd viltstängsel: 137 km
Längd vägräcke: 182 km
Längd bullervall: 5,3 km
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hej! Vet inte om kommentarer är välkomna ett halvår efter att artikeln skrevs men jag försöker:
Jag har nu kört E4 Mehedeby-Uppsala ett tiotal gånger och kan bara konstatera att vägbredden är ett avsevärt större bekymmer än jag trodde. Särskilt i mörker är kombinationen av smalare körfält och mycket smalare vägrenar riktigt besvärande. De gånger fordon blivit stående utan belysning kan vara direkt farliga. Lite mer snö än den just gångna vintern och det kommer att bli farligt.
Körningen kräver en helt annan uppmärksamhet än normalstandard för motorväg. Inte bara jag, har jag sett, seglar oftare ut i rasselbandet, som begränsar körfältet, än jag någonsin gjort i mitt tidigare bilförarliv. Vad händer om Vägverket bestämmer att hastigheten ska höjas till 120 km/h?
Sammanfattningsvis anser jag att den snålhet på 150 miljoner av bortåt 3 miljarder kronor är häpnadsväckande och borde påtalas med viss upprördhet! Vad kommer det att kosta att rätta till denna dumhet?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.