Flera nystartade företag vill få svenskar att dela bil. Men många av uppstickarna har också tvingats lämna den svenska marknaden – till exempel Mercedes och BMW:s bildelningsföretag.
Nu kommer en ny spelare som har en lite annorlunda lösning. iMove heter företaget där kunderna kan prenumerera på en egen bil utan bindningstid eller kontantinsats.
Men friheten har ett pris. På hemsidan finns i dag fyra elbilar att välja på: syskonmodellerna Skoda Citigo-e iV och Volkswagen e-Up för 3 990 kr i månaden, Volkswagen ID 3 för 7 900 kr i månaden eller Tesla Model 3 Standard Range Plus med månadskostnad på 10 990 kr.
ID 3 kostar från 3 695 kr i månaden att privatleasa direkt från Volkswagen, men utrustningen kan skilja sig åt och då måste köparen också acceptera en bindningstid på tre år. Model 3 kostar från 7 042 kr i månaden att privatleasa från Tesla med tre års bindningstid.
”Fjällenbil” i tio dagar
Till skillnad från andra tjänster behöver kunderna heller inte dela sin bil med andra. Trängselskatt, parkering och regelbunden tvätt måste kunden betala själv, men försäkring, däck (inklusive däckhotell och däckbyte), möjlighet att byta bil och obegränsad körsträcka ingår i priset.
Kunderna kan även tillfälligt byta till en större och fyrhjulsdriven ”fjällenbil” (som dock inte behöver vara eldriven) under tio dagar per år.
iMove siktar på 500 elbilsprenumeranter innan året är slut och Sverigechefen Magnus Engervall tror att det privata bilägandet kommer ses som föråldrat och utdaterat inom tio år.
– På samma sätt som Spotify revolutionerade musikindustrin och Netflix revolutionerade filmindustrin kommer bilprenumerationer revolutionera bilbranschen, säger han.
Läs också: Nya bildelningstjänsten på gång – fyra städer först ut
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.