Sébastien Ogier fick ta emot många beska kommentarer när han för ett par säsonger sedan utmanande sin landsman Sébastien Loeb och till och med vann flera VM-rallyn i Citroëns färger.
- Av det lärde jag mig att man inte kan hoppa på en ikon hur som helst, säger Svenska Rallyts nyblivne segrare.
Ogier tvingades lämna Citroën och ta ett testår med Skoda för att överhuvudtaget kunna matcha den niofaldige världsmästaren på nytt. I sitt nya stall, Volkswagen, är det snarare order på att besegra Loeb – och det gjorde 29-åringen med besked i helgens svenska VM-rally. Segermarginalen till den regerande mästaren blev 42 sekunder.
Samtidigt skrevs historia, VW:s första delseger sedan Kenneth Eriksson vann VM-rallyt i Elfenbenskusten 1987 i en VW Golf GTI 16V och den blott andra segern i Svenska Rallyt av en förare utanför Norden. Den första historiska segern i Värmland togs förstås av Loeb och året var 2004.
Nu talar allt för att Ogier och Volkswagen går hela vägen, allra helst som Loeb själv håller fast vid att han bara ska köra ytterligare två VM-rallyn detta år. När inte heller Loebs arvtagare Mikko Hirvonen tycks kunna hitta sig själv i Citroëns DS3 WRC tycks vägen vara utstakad för VW-teamet.
Volkswagens konsult och testförare Carlos Sainz, två gånger världsmästare på 1990-talet, och Dakar-vinnare som sent som 2010, erkänner för Vi Bilägare att han aldrig tidigare kört en så kompetent rallybil som VW Polo WRC.
- Bilens balans är helt enastående och fjädringen är närmast perfekt. Det ger sammantaget ett väggrepp som jag aldrig tidigare upplevt i rallysammanhang.
Carlos bör ju veta, eftersom han under förra året hårdtestade bilen under olika förhållanden, mest på grus – det underlag som närmast följer i VM-serien.
Diskutera: Vad tycker du om rallyt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag blir mest förvånad över den usla bevakning av detta rally från SVTs sida.
Ungefär 3x15 minuter, varav bara en annonserad, samtidigt som man sänder olika former av skidåkning non-stop i TV hela dagen, helg efter helg.
Tydligen anses motorsporten inte riktigt rumsren av SVTs programledning, det är ju inte första gången det är så här.
Man beräknade att det var 120000 åskådare (!) så nog finns intresse bland publiken.
Instämmer med saabnisse, skrämmande dålig bevakning från SVT. Årets svenska rally var kanske det mest intressanta på flera år, och SVT väljer då att visa ~15min från vardera dag. Jag kollade även på SVT-play och där sände man några få SS (sprintar), vars produktion var helt bedrövlig.
Samtidigt visar man åtskilliga timmar skidor, som man förövrigt göra VARJE helg under vintern!
Finns kanske inte lika många motorintresserade som skidåkningsintresserade?
Hacken, tror du verkligen det?
Om vi gör ett litet räkneexempel och jämför det uppskattade åskådarantalet på 120000 (på plats!) med de 45 min som visades med totalt minst 15 tmmar skidåkning den här helgen, så skulle det innebära att antalet skidintresserade skulle vara ca 20 ggr fler, eller ca 2,5 miljoner, i Sverige!
Eftersom jag avskyr allt vad vintersport heter tror jag inte det.
Dessutom har det gått inflation i det här, varje liten skidtävling, oavsett plats, oavsett svenskt deltagande måste tydligen visas.
Nej, det är nog så att det inte är fiiint med motorsport, eller kan det vara så illa att SVT gått på miljömupparnas attityd att all motorsport är miljövidrig och bör förbjudas?
saabnisse jag håller förstås med dig för om jag skall kolla sport på TV så föredrar jag motorsport men då får man välja utländska kanaler om man vill se något för på de svenska kanalerna är det så gott som alltid endast fotboll, ishockey och skidåkning och man flyttar gärna alla andra program för att ge företräde till dessa program. Motorsport är oftast endast några minuters insprängt reportage i något sportreferat. Sverige är ett U-land när det gäller motorsport i TV.
Tyvärr så är det inga utländska kanaler som går att få in i Sverige som visar WRC. SVT har sändningsrätterna i Sverige, om de inte har ambition att visa något vettigt så borde ge bort rättigheterna till Viasat eller någon annan och inte bara döda sporten.
Jag satt hela fredag på jobbet (inget gjort) uppkopplad mot både P4 Värmland och SVT Play. Jag instämmer i kritiken mot bevakningen i TV men när SVT väl sände var det intressant, framförallt när man visade hela klassikerdelen. Vilka vibbar man fick av gamla PV, Amazoner, Kadetter, Escorter, Porsche 911... Underbart!
Nästa år SKA jag vara på plats i Värmlandsskogarna.
Skulle förvåna mig om Vw nu plötsligt utskåpar allt.
Carlos kan ju inte gärna säga så mycket annat då han är köpt utav Vw.
Nyaste bilen torde ju också vara bra mycket bättre än tidigare o.s.v
Sen förstår jag inte hur det skulle kunna skilja så mycket mellan bilarna teknikmässigt så att det faktiskt gör någon skillnad?
Bilarna kostar flertalet miljoner och det finns typ inga begränsningar för vad varje del får kosta,..detta då utan krav på någon längre hållbarhetstid.
Rally är för mig betydligt mer inressant än t.e.x Formel 1 men det känns lite likadant ....rikast vinner!
Att någon sätter likhetstecken mellan dessa bilar och en standardbil är bara löjligt.
Piloten avgör,..är han på dåligt humör så går det också dåligt och då kvittar fabrikatet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.