I juli i år producerades 53 438 bilar i Storbritannien. Det är en årlig minskning med 38 procent och den lägsta siffran sedan 1956, skriver Automotive News.
Den låga produktionen tillskrivs den globala chipbristen, men beror enligt branschorganisationen SMMT också på att spridningen av coronaviruset har ökat i landet och att många har fått ett meddelande i den officiella smittspårningsappen om att hålla sig hemma, vilket har hindrat många fabriksarbetare från att gå till jobbet.
Apparnas frekventa uppmaning till befolkningen att självisolera sig har gjort att det i Storbritannien nu pratas om en ”pingdemic”. Reglerna har nu ändrats så att de som är fullvaccinerade inte längre behöver isolera sig om de kommit i kontakt med en smittad person.
– Det kommer att minska pingdemic-effekten, men bristen på halvledare visar inga tecken på att avta, säger SMMT:s ordförande Mike Hawes i ett uttalande.
Brittiska Land Rover sa förra månaden att de räknar med att chipbristen kommer hålla i sig till nästa år, och att företaget därför prioriterar sina mest lönsamma modeller – en lösning som flera biltillverkare använder för att minimera sina förluster.
Ett 30-tal biltillverkare producerar i dag fler än 70 olika bilmodeller i Storbritannien. År 2019 producerades 1,3 miljoner bilar, 78 000 kommersiella fordon och 2,5 miljoner motorer i landet.
I juli i år meddelade chipjätten TSMC att de trodde att tillgången på mikrochip skulle bli bättre under sensommaren och hösten.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 26 augusti 2021 "Ett 30-tal biltillverkare…
- 26 augusti 2021 Jag trodde nog EU-utträdet…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.