I USA har elbilstillverkaren Tesla börjat rulla ut betaversionen av en mjukvara som gör bilarna ännu mer självkörande än förut. "Total självkörningsförmåga" som funktionen kallas, kan identifiera trafikljus och stoppskyltar och bilen kan köra själv även på stadsgator. Föraren måste dock fortfarande vara beredd att gripa in närsomhelst.
Amerikanska Teslaägare som köpt till funktionen innan den var färdig kan nu anmäla sig som testpersoner för betavarianten. Men först måste de bevisa sig dugliga som förare. Tidigare har Teslachefen Elon Musk bekräftat att Tesla ska använda bilens sensorer för att avgöra hur bra föraren kör, och på så sätt bestämma vilka som ska få tillgång till betaversionen av mjukvaran. På Teslas informationssida ges mer detaljer om vad systemet baserar sin bedömning på. Testförarna utvärderas och tilldelas ett säkerhetsbetyg på mellan 0 och 100 och de kan se sina värden i mobilappen. Biltillverkaren räknar med att de flesta förare kommer hamna någonstans runt 80.
Deltagarna ger Tesla rätt att övervaka all körning och fem faktorer spelar in i betygssättningen. Det tas i beaktande hur ofta den främre kollisionsvarnaren aktiveras, alltså när bilen är på väg att krocka med något och ljud- och ljussignaler skickas ut som varning till föraren. Systemet övervakar också om föraren gör hårda inbromsningar, tar kurvor aggressivt, eller håller korta avstånd till framförvarande fordon. Om funktionen autopilot måste kopplas ur på grund av att föraren inte uppmärksammat uppmaningar om att hålla i ratten bidrar det till att förarbetyget sjunker.
Förutom det sistnämnda så blir det inte minuspoäng i protokollet om föraren kör med semisjälvkörande autopilotfunktionen inkopplad och exempelvis råkar ut för spökbromsningar, alltså när bilen tvärnitar trots att inga hinder finns i vägen. Däremot räknas körsträckan in, så förarna uppmuntras därigenom att köra med autopilot så ofta det går.
Tesla kan i USA bland annat komma att använda sitt poängsystem för att sätta individuella försäkringspremier för förarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.