Chevrolet Spark har enligt Chevrolet själva varit populär, framför allt i USA och då särskilt i storstadsområden som Los Angeles. Då är det ingen överraskning att den eldrivna versionen kommer att visas upp för första gången i just Los Angeles, på bilsalongen som hålls i november.
Chevrolet Spark EV har en elmotor som ger 130 hästkrafter och ett vridmoment på 540 newtonmeter. Tack vare detta går bilen från noll till 100 kilometer i timmen på mindre än åtta sekunder.
Batteriet kan snabbladas till 80 procent av kapaciteten på ungefär 20 minuter. En full laddning tar under 7 timmar om man använder ett 240-voltsuttag. Laddningen kan administreras och kontrolleras genom en smartphone-app.
Svaga testomdömen
Den nuvarande versionen av Chevrolet Spark har dock inte varit någon favorit i Vi Bilägares tester. Vår testförare Mikael Schultz anmärker bland annat på brister i bilens väghållning och på att antisladdsystemet inte fungerar som det ska i en testduell.
Den eldrivna versionen av Chevrolet Spark kommer att börja säljas i sommar, om den kommer till Sverige är dock okänt.
Utöver Chevrolet Spark EV kommer Chevrolet att visa upp en ny version av systemet MyLink, med bland annat fler möjligheter till personliga inställningar och mer integration med smartphones. Systemet kommer att introduceras i 2014 års version av Chevrolet Impala.
Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Spark som elbil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Äntligen gör den skäl för sitt namn! En bil som det slår gnistor om.
Får man fråga, behövs skyddshandskar och jordkabel runt händerna för att köra den? Gummiskor lär vara bra, det leder inte ström om jag har förstått det rätt men samtidigt är ju kroppen ledande.
Ja det är väl den här storleken på elbilar som kommer att passa bäst som tätortsfordon.
Många skulle säkert klara sig med den här storleken som enda bil och hyra en konventionell bil för längre transporter.
Men det gäller ju att inte priset blir för avskräckande.
Ganska intressant med den korta laddtiden som man kan få genom att använda ett nanophosphate litiumjonbatteri från A123 Systems monterat under baksätet och bagageutrymmet.
Nanophosphate teknik, A123 specialitet, hjälper till att förkorta laddningstiden och ökar den användbara mängden av batteriets energi.
Sedan får väl framtiden visa hur länge batteriet håller, vad utbytesbatterier kostar och det avgör ju hur ekonomiskt det blir
Totalekonomin på en Elbil kommer helt klart att bli avgörande för elbilarnas framtid. Batterier håller inte hur länge som helst och det blir när bilarna börjar få en viss ålder som man kan undra hur t.ex andrahandsvärdet blir om man byter in bilen efter ett antal år och batterierna kanske snart kommer att behöva bytas. De måste kanske inte bytas för att de börjar bli helt dåliga men räckvidden sjunker väl efter ett antal års många laddningar. Blir det då vrakpris i inbyte när man vill byta till ny bil eller blir elbilen en bil man behåller tills batterierna är kass och sen skrotas den? Slit och släng?
Hur är tankarna här för man har ju hört priser som 100:000 på batteribyte.
A123 Systems har väl ett akut konkurshot hängande över sig vill jag minnas att jag läst nyligen. I o f s var Johnson Control intresserade att ta över så vi får väl se hur det går. Denna batteriteknik har ju använts några år i andra sammanhang men fortfarande är väl problemet prisrelaterat och speciellt i mindre bilar lär ju det vara en kritisk ekonomisk komponent. Sen förstår jag inte varför man behöver ha en motor på 130 hk och 540 Nm i en småbil...
Tror det när jag ser bilen hos handlaren och när bilen väl lanseras så kommer den troligtvis inte att ha denna effekten.
Annars är det en trevlig modell som jag har sett kunna förvandla sig till en robot! ( Praktiskt )
" Sen förstår jag inte varför man behöver ha en motor på 130 hk och 540 Nm i en småbil..."
Där har du verkligen en poäng mcregor, vad sjutton ska det vara bra för?
Med DEN motoreffekten och vridmomentet i en Spark så kommer ialla fall jag stå vid portarna den dagen den finns redo för provkörning, tjoho!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.