Nästa artikel
Nu är 7 av 10 sålda Volvobilar en suv
Nyheter

Nu är 7 av 10 sålda Volvobilar en suv

Publicerad 5 mars 2020
Nya siffror visar hur suvarna fullständigt dominerar Volvos försäljning. Kombibilarna står för bara en av fem sålda bilar.

Volvo har släppt nya siffror för hur försäljningen gått hittills i år, fram till och med februari. Försäljningen sjunker med nio procent jämfört med samma period året innan men det hoppas Volvo ta igen under året.

Den verkliga ljuspunkten är USA där försäljningen rusar hela tolv procent hittills i år. I Europa har Volvo dock tappat sex procent och orosmolnet nummer ett just nu är Kina, där försäljningstappet är 39 procent.

”Försäljningen i Kina påverkades av spridningen av coronaviruset när många återförsäljare höll stängt”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

I februari blev faktiskt Volvo XC40 märkets mest sålda modell, en roll som annars brukar innehas av XC60. Men skillnaden var bara 157 bilar.

Tittar vi närmare på siffrorna modell för modell står det nu klart att hela sju av tio Volvobilar som säljs är suvar. Räknar vi ihop XC40, XC60 och XC90 står de tre suv-modellerna för hela 69 procent av Volvos försäljning.

Kombimodellerna V60 och V90 (inklusive Cross Country-versionerna) fortsätter vara populära i Sverige, men totalt sett står de två kombimodellerna bara för 18 procent av alla sålda Volvobilar.

Mest sålda Volvobilarna globalt

Siffrorna gäller januari–februari 2020.

XC60: 24 200
XC40: 21 806
XC90: 12 569
V60: 8 469
S60: 4 875
S90: 4 281
V60 CC: 2 630
V90: 2 519
V90 CC: 1 841
V40: 1 080
S60L: 937
V40 CC: 254

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-05 10:10
Svenne60

V90 säljer inte så bra, sannolikt för att kombimodeller säljs främst bara i Sverige /Skandinavien och här är den för stor, V60 säljer därför mycket mer. Tror också att S90 och XC90 skulle behöva en större motor för att kunna öka försäljningen, även den gamla Yamaha V8,an skulle sälja bra i USA i dessa modeller

#2 • Uppdaterat: 2020-03-05 10:25
J.L

Jag förstår inte riktig hur de får ihop ekonomin med alla fabriker, där tre finns bara i Kina? Känns som att de hoppat lite i galen tunna och missat det som deras benchmark kollegor lyckats med, A3,A4, 3 serie, A, B C klass. Då landar man runt 2 miljoner bilar per år och för stordriftsfördelar.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-05 10:35
Uffeeh

Inte konstigt att SUV-arna säljer bäst. De nya S- och V-serierna är ju så förbaskat låga och fruktansvärt obekväma att ta sig i och ur. Enligt ViB mätningar är t ex framsätets höjd över marken i en ny V60 7 cm lägre än i gamla V70. En oerhörd försämring.
Sitspositionen alldeles för låg och liggande, man sitter ju med baken mer eller mindre släpandes i marken. Är man sedan lite lång så har man övre dörrkarmen i höjd med tinningen. Så när bilar görs obekväma och snudd på oanvändbara är det inte ett dugg konstigt att de inte säljs. Bilar ska kunna användas.
Hade gärna köpt mig en ny S60, tycker den är mycket fin, men det går inte, kan ju knappt ta mig in i den

#4 • Uppdaterat: 2020-03-05 11:45
L. Mäkinen

Amerikanerna lägger uppenbarligen för mycket pengar på murar när de borde förbättra vägnätet. Hur ska man annars förklara vurmen för terrängfordon?

#5 • Uppdaterat: 2020-03-05 13:12
Togga

Håller med Uffeeh. En SUV eller crossover säljer väl mest på bekvämt insteg. Tvåhjulsdrift och måttlig motorstyrka räcker för de flesta. Terrängegenskaper har väldigt få nytta av. Och terrängkörning är ju i princip förbjuden.

#6 • Uppdaterat: 2020-03-05 18:30
Carl Trefalt

Det är SUVARNAS och corona virusets !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.