Nästa artikel
NOx-utsläppen från dieselbilar ökar
Nyheter

NOx-utsläppen från dieselbilar ökar

Publicerad 17 februari 2017
I städer kan utsläpp från dieselbilar få hälsovådliga effekter.
Dålig luft kostar samhället 40 miljarder kronor per år och orsakar 5500 svenska dödsfall per år.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-02-17 10:41
Reverend Benny

Tror snarare det berott på att politiker fokuserat väldigt hårt på CO2 och missat att avgaser inte bara består av det. Samma gäller ju bensinbilar.
Även hybriderna drivs ju på Bensin eller Diesel och det har ju inte funnits riktigt bra plug-in alternativ på marknaden så länge.
Nu är ju situationen annorlunda, det finns fler hybrider och en betydligt bättre chans att göra smartare miljöval som passar för olika behov.

#2 • Uppdaterat: 2017-02-17 11:04
johnkommentar

Allt bottnar i branschens påverkansarbete som politiker sedan köper. Trist att biljournalistiken inte tagit detta tidigare, alla djupare i branschen, alltså tex motorutvecklare eller tekniker på AVL MTC i Jordbro, har hela tiden vetat att diesel bland folk inte är nyttigt och att partikelstorlekarna minskar med moderna motorer.
Nu har vi gett bilbranschen några gyllene år när bensin skulle bytas mot diesel och de goda åren kommer att fortsätta med en stor park dieselbilar som är dyrare att serva och som också ska bytas ut så snabbt som möjligt av hälsoskäl.

#3 • Uppdaterat: 2017-02-17 13:54
pinjong

Man kan höja dieselpriset vilket redan är beslutat men i så fall gynna biobränslen. NOx från dieselmotorer har i jämförelse halverats på fyra år (om man t ex jämför 2012 års modell med motsvarande 2016). Fortfarande är det nog väldigt klokt att införa miljözoner och på sikt förbjuda alla bilar i städer pga platsbrist och olycksrisk.

#4 • Uppdaterat: 2017-02-17 16:34
S-E S

Laddningsmöjligheterna är problemet med laddhybrider. I en garagelänga med 15 bilar är det svårt att ladda när säkringen är 10A.

#5 • Uppdaterat: 2017-02-17 16:40
Vidstige

Eftersom regeringen måste ta hänsyn till tung trafik så kommer tyvärr orättvisan bestå att diesebränslet har lägre skatt än bensinbränslet. Rimligen borde skatten höjas med hänsyn till mer utsläpp och större energiinnehåll, så det borde kosta ca 2 kr mer per liter diesel än vad det gör idag och detta borde göras i hela EU. Då skulle man även minska suget lite efter dieselbilar och uppmuntra till snålare tunga fordon.

#6 • Uppdaterat: 2017-02-17 16:54
Bond

Hoax
5500 dödsfall orsakade av dålig luft (om det nu är rigtikt sant) beror knappast på dieseldrivna personbilar allena.

#7 • Uppdaterat: 2017-02-17 17:56
Kocken Christian

De är inte lätt och vara bilköpare. Vi skulle inte köra på bensin utan gas. Sen skulle man köra el/bensin. Sen skulle man köra på diesel och eller el. El om man har råd och nu är allt fel förutom el. Vilken myndighet kan man lita på på en bilinvestering.

#8 • Uppdaterat: 2017-02-17 18:01
attitude

Eftersom grafen inte visar uppmätt ppm i en storstad så torde datan utgöras av 1450mil gånger nivåer från fordonsregistret? Verkligheten ser nog värre ut en dessa teoretiska grafer baserade på tillverkarena cykel data.

Det skulle vara intressant att mappa landets bränsleimport mot bilregistrets besiktifade mil och förbrukningsdara över tkd så skulle man kunna se hur mycket bränsleoptimering som bara finns på pappret...

#9 • Uppdaterat: 2017-02-17 18:27
Peugo

Varför är man inte oroliga för bensinbilarnas partikelutsläpp? Varför blundar man nu, kan man inte hantera flera otrevliga saker samtidigt? Varför är man inte orolig för elbilar, dvs. det går ju inte att producera tillräckligt av dom pga råvarubrist (litium finns men allt annat finns inte). En lösning skulle ju vara att skippa storstäder, satsa på breda ut oss mera i stället och det skulle ju vi alla må bättre av i alla falla.

#a • Uppdaterat: 2017-02-17 20:55
Peugo

milky, det finns ännu mindre av dom andra metallerna som behövs vid framställning av litiumbatterier så dåligt ser det ut för elbilar i dagens läge? En lyxprodukt helt enkelt! Tycker dieselbilar borde få släppa ut mera NOx vid landsvägskörning men i stadskörning så vore det strängare regler, såsom det typ är i dagens läge? Problemet är för stora städer, borde förbjuda storstäder som hälsoskadliga (fysiskt och mentalt)!?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.