Miljötänkandet börjar få genomslag och allt fler bilister väljer dubbfria däck.
Däcktillverkaren Continental ökade sin försäljning av dubbfria däck med drygt 40 procent förra året - och ser ut att nå en liknande ökning även i år.
- Miljödebatten har snabbt fått genomslag. Allt fler väljer dubbfria vinterdäck för att det minskar bensinförbrukningen och buller, och dessutom bidrar till mindre dammpartiklar i luften, säger Mattias Palmgren, produktchef på däcktillverkaren Continental och fortsätter:
- Och nu när vi kommit en bit i årets vinterdäcksförsäljning ser vi samma kraftiga ökningar på friktionsdäck, både nordiska och europeiska, och motsvarande minskning på dubbdäck.
- Miljödebatten har snabbt fått genomslag. Allt fler väljer dubbfria vinterdäck för att det minskar bensinförbrukningen och buller, och dessutom bidrar till mindre dammpartiklar i luften, säger Mattias Palmgren, produktchef på däcktillverkaren Continental och fortsätter:
- Och nu när vi kommit en bit i årets vinterdäcksförsäljning ser vi samma kraftiga ökningar på friktionsdäck, både nordiska och europeiska, och motsvarande minskning på dubbdäck.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det enda som är säkert är att ingen av dessa vettlösa personer lär ställa bilen när blixthalka råder............
Att få någon med dubblösa däck i häcken vid isgata är vårdslöshet i trafik.
Har kört flera vintrar med friktionsdäck här på västkusten och min erfarehet är att man kommer oftas bra fram men vid styrning o bromsning är dessa inte lika bra,KLIPP AV KLORNA PÅ EN KATT SÅ FÅR NI SE OM HAN KAN KLÄTTRA.
Min erfarenhet är att dubbfritt fungerar bra under de flesta förhållanden på västkusten. Marginal skall ju alltid finnas och med dubbfritt bör marginalen ökas vid vinterväg medan motsatsen gäller vid barmark och speciellt vid högre hastighet. Det jag stör mig mest på är att framkomlighet i snö, speciellt blötsnö, är så dåligt med de dubbfria alternativ jag kört på.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.