De 146 miljoner kronor som staten skjuter till ska gå till Northvolts planerade forsknings- och utvecklingsavdelning i Västerås.
Energimyndigheten går in med 146 miljoner kronor i den svenska batterifabrikens verksamhet.
Statligt ägda Energimyndighetens miljoner ska gå till den planerade anläggningen i Västerås, där det kommer att bedrivas forskning och utveckling samt demonstration av prototyper. Själva fabriken där litiumjonbatterier till elbilar tillverkas, kommer att placeras i Skellefteå.
Sedan tidigare har lastbilstillverkaren Scania satsat 10 miljoner euro i Northvolt.
Diskutera: Vad tycker du om satsningen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
@Styrman_jansson
Det står ju tydligt vad pengarna ska gå till i artikeln.
Kul att se att det satsas, hoppas att det satsas brett och fokus inte bara är på en batteriteknik.
Elbilar kommer förhoppningsvis att bli en kort period inom bilindustrin. För mycket elände, både mänskliga och miljömässigs, när nödvändiga metaller bryts.
Vi får hoppas på bilar som drivs av vätgas eller bränsleceller!
Det är för bedrövlig med den ensidiga satsningen på batteribilar och elfordon utan någon som helst kontroll på hur vi skall få mineralerna och ta hand om uttjäntas batterier. Vi klarar ju inte att ta hand om dagen batterier på ett humant sätt utan skickar det till utvecklingsländer där barnarbetare får utvinna blyet utan någon skyddsutrustning alls.
Tråkigt att alla beslutsfattare bara kan springa på en boll i utan att ha kontroll av konsekvenserna.
Detta för att vi har problem med diesel-, bensinbilar och dubbdäcks partiklar i några få stora orter där en stor del av transporterna med fördel kunde utföras kollektivt.
Är det uttalat att det är batterier till rena elbilar? Kanske även batterier till hybridbilar? Kanske även batterier till hushållselektronik?
Det kanske luktar pengar än en gång.
Bra att det satsas på Sverige och framtida behov av energilagring. Även statliga Vattenfall har gått in med pengar i Northvolt.
@thcarl
Vätgas och bränsleceller i den svenska fordonsflottan skulle kräva en ökad elproduktion motsvarande en dubblering av antalet kärnkraftverk. Det är helt orimligt. Vätgas är även i teorin helt orealistiskt. Batterielbilar däremot kräver ingen ökad elproduktion alls.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.