Bensinbilarnas framtid i Norge är oviss. Redan om sex år kan försäljningen av bensinbilarna stoppas. Åtminstone om Sosialistisk venstreparti (SV) får positiv respons på sitt senaste förslag.
- 2015 har teknologin troligtvis kommit så långt att det är fullt möjligt att kräva utsläppsfria bilar. SV:s ambition är att nå detta mål, men det måste självklart ske i samarbete med andra länder, säger SV:s partiledare Kristin Halvorsen till Aftenposten.
Sosialistisk Venstreparti sitter i dagsläget i en koalitionsregering tillsammans med Arbeiderpartiet och Senterpartiet i Norge - och sitter därmed i en maktposition.
Men norrmännen kan inte räkna med att förslaget går igenom. Fremskrittspartiet, FrP, avvisar fullständigt ett förbud mot bensinbilar och bjuder upp till kamp.
- Uttalandet visar att SV inte kan mycket mer om bilar än att protestera mot privatbilismen, säger FrP:s energi- och klimatansvarige talesman Ketil Solvik-Olsen.
Återstår att se om SV lyckas få positivt gehör för förslaget - eller om utspelet inte blir mer än ett utspel.
Sosialistisk Venstreparti sitter i dagsläget i en koalitionsregering tillsammans med Arbeiderpartiet och Senterpartiet i Norge - och sitter därmed i en maktposition.
Men norrmännen kan inte räkna med att förslaget går igenom. Fremskrittspartiet, FrP, avvisar fullständigt ett förbud mot bensinbilar och bjuder upp till kamp.
- Uttalandet visar att SV inte kan mycket mer om bilar än att protestera mot privatbilismen, säger FrP:s energi- och klimatansvarige talesman Ketil Solvik-Olsen.
Återstår att se om SV lyckas få positivt gehör för förslaget - eller om utspelet inte blir mer än ett utspel.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
SV verkar ännu stolligare än vanliga norrmän. Milde Petrus. Utspelet får väl avskrivas på kontot "osäkra pr-insatser".
Eller också har SV köpt aktier i Think och försöker snacka upp värdet på dom.
Trafiken går så sakta på norska vägar och det är så många sevärda saker att en laddningapaus då och då inte nämnvärd påverkar medelhastigheten. Dessutom, där är elen miljövänlig, vattenkraft.
Jag skulle vilja se norske statsministern ta emot internationella gäster i en Think.
Heltokigt förslag!
Vem, och hur bestämmer man vilken bil som får tillåtas? GM kallar sin kommande Chevrolet Volt / Opel Ampera för elbil med räckviddsförlängare. Är detta en elbil eller en hybridbil? Jag anser att det är en elbil eftersom den tömmer batteriet innan generatorn startas. Men hur blir det med en bil där användaren kan välja själv hur generatorn skall användas?
Nej, förbud är inte bra använd ett högre drivmedelspris för att styra över mot miljövänligare bilar!
Tag bort bilskatt och kmskatt samtidigt.
Tokerier!
Stimulans och teknisk utveckling UTAN att prisa ut bensinbilen är rätt lösning. Själv kör jag bensinbil. Stiger bensinpriset med det dubbla måste jag ändå köra bil. Det drabbar mig dock hårt ekonomiskt. Straffa bort saker är INTE rätt väg att gå. Elbilen och vätgasbilen mm kommer se till att dessa blir förmånliga att köpa och äga så kommer resten lösa sig själv. MEN använd inte vägen med förbud eller straffskatter de drabbar bara oss vanliga människor.
Glöm inte att bensinbilar kan vara MYCKET snåla och dieslar kan vara dryga i drift tex dålig konstruktion eller stora onödiga suvar som drar mycket mer än en vanlig bensinare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.