Under 2018 slog Norge nytt rekord i andelen elbilar bland nyregistrerade personbilar, nästan en tredjedel.
Elbilsförsäljningen fortsätter öka i Norge, under 2018 med hela 40 procent. Utav de 147 929 nya personbilar som såldes i landet var 46 092 stycken rena elbilar, över 30 procent.
Detta samtidigt som övriga drivkällor tappar. Dieselbilar såg minskad försäljning om 28 procent, bensinbilar och icke laddbara hybrider gick båda ner 17 procent. Överlag sjönk nyregistreringen med 6,8 procent i jämförelse med 2017.
Den mest populära bilen var Nissan Leaf, följd av VW e-Golf. Adderas importer till statistiken blir elbilsandelen 34,2 procent - inkluderas laddhybrider är den över hälften, 51,9 procent.
Diskutera: Vad tror du om bilförsäljningen i Norge?
Detta samtidigt som övriga drivkällor tappar. Dieselbilar såg minskad försäljning om 28 procent, bensinbilar och icke laddbara hybrider gick båda ner 17 procent. Överlag sjönk nyregistreringen med 6,8 procent i jämförelse med 2017.
Den mest populära bilen var Nissan Leaf, följd av VW e-Golf. Adderas importer till statistiken blir elbilsandelen 34,2 procent - inkluderas laddhybrider är den över hälften, 51,9 procent.
Diskutera: Vad tror du om bilförsäljningen i Norge?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De verkar ha billig el och tillgång överallt.. Vi svenskar bara gnäller över det ena och andra..
Vi svenska skattebetalare har ju finansierat norska importen av elbilar. Norrmännen glada och svenskarna naiva. Om Norge är bäst på elbilar så har dom också världens högsta bonus för att köpa nytt eller begagnat. Sedan kan man ju ha funderingar på att ett av dom största oljeproducerande länderna också är bäst på elbilar.....
Bo Håkansson
Inte har väl Svenska skattebetalare finansierat norska importen av elbilar. Hur tänker du där?
Här kan du läsa i detalj hur Norge, efter regeringsbeslut, fått sådan fart på elbilsförsäljningen.
https://www.tu.no/artikler/faktisk-helt-feil-norge-sponser-ikke-elbileiere-med-40-milliarder-i-aret/433776
Man styr allt utifrån ägarens egen plånbok genom att inte ta ut moms eller ”egenavgift” (prispåslag baserat på effekt, utsläpp, vikt mm. Långt mycket kraftigare instrument än vårt Bonus-Malus system) som grädde på moset har man även sluppit bomavgifter, får köra i kollektivkörfält för att undgå köer och kan ladda gratis på många platser, men detta är det kommunerna som reglerar. Så det är ett medvet val efter politiska beslut som haft en stor effekt.
Det man nu senast har ändrat är att laddhybrider inte alls är lika förmånliga att köpa längre, men fortsatt billigare än en rent fossildriven bil.
Guran, jo svenska skattebetalare har subventionerat elbilar till Norge. De säljs i Sverige med subvention. Så fort de 60 000 betalats ut så säljs bilen till Norge. Vinsten är stor. Mycket stor.
https://www.svt.se/nyheter/konsument/var-tionde-svensk-elbil-exporteras
Guran, vill du veta mer så läs SVD, DN eller andra dagstidningar med motorjournalistik.
Kanske
Är väl ingen subvention för norrmän utan snarare Svenska företagare som sett en möjlighet att tjäna en hacka på svenska staten och vårt system där du får söka om att få premien utbetald. Pengarna har ju inte hamnat hos norrmän utan i fickorna hos dom svenskar som sett möjligheten att tjäna pengar på vårt system, likaväl som dom som tjänat pengar på vårt elcykelbidrag.
Gör som i Norge, skippa momsen på Elbilar, då skulle det bli rejäl fart på försäljningen och denna affärsmodell för kreativa entreprenörer skulle försvinna.
Stoppa alla bidrag till vansinnet så får vi nog råd med sjuksköterskor..
Eftersom bensin/diesel bilarna betalar normalt ca 8-10 kronor milen i bränsleskatt beroende på förbrukning så måste vi lägga en motsvarande kilometerskatt på elbilar, förslagsvis först "på försök" på ett lågt belopp om ca 5 kr/mil, sedan när elbilarna börjar bli vanliga så kan det höjas till 10 kr/milen, annars minskar statens inkomster för mycket på uteblivna bilskatter, som är en av statens största inkomstkällor
”Att bilarna är särskilt efterfrågade i Norge beror på att den norska premien även gäller begagnade bilar, medan premien i Sverige bara går till förstagångsköparen oavsett om det är en privatperson eller ett företag.”
Skriver SVR.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7094534
Previa
Det är ingen premie som det felaktigt skriva. Det är momsbefrielse och egenavgift (vikt och utsläppsbaserad engångsavgift) som inte behöver betalas på elbilar. Dvs ingen premie utan avgifter som inte tas ut. Detta gäller oxå om du importerar en elbil till Norge från Sverige, dvs du behöver inte betala Norsk moms eller egenavgift när du importerar bilen till Norge. Det måste du på om du importerar en fossildriven bil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.