I fredags visade Nissan sin sneaste elbil, Pivo 2, en konceptbil som kommer att presenteras på Tokyo Motor Show. Pivo 2 bygger vidare på populariteten hos den första Pivo, som visades på 2005 års motormässa i Tokyo. Pivo den första blev en kultbil på mässor från Peking till Genève, drevs av avancerade lithiumjon-batterier och hade en unik roterande kabin som gjorde en back-växel överflödig.
Pivo 2 utgår från idén om en miljövänlig elektrisk stadsbil. Pivo 2
drivs av avancerade lithiumjon-batterier och använder sig av “by-wire"- teknik
för inbromsning och styrning. "By wire"-tekniken använder elektriska signaler
istället för konventionella mekaniska länksystem (axlar, hydraulcylindrar och
andra komponenter) i styr-, broms- och kraftöverföringssystem.
Pivo den
första hade en kupédesign som gick att rotera 360 grader och gjorde det därmed
överflödigt att backa bilen. Pivo 2 tar konceptet med lättframkomlighet till
nästa nivå; vart och ett av de fyra hjulen drivs av Nissans elektriska In-wheel
3D Motor och kan svänga upp till 90 grader för att göra Pivo 2 möjlig att köra i
sidled såväl som framåt.
Tack vare robotassistenten är du
aldrig ensam i Pivo 2 utan har alltid en färdkamrat. Robotassistenten kan prata
engelska och japanska och syftet är att göra förarens resa mindre stressande,
eftersom den kan kommunicera om till exempel grundläggande funktioner hos
fordonet eller var närmsta parkeringsplats finns.
drivs av avancerade lithiumjon-batterier och använder sig av “by-wire"- teknik
för inbromsning och styrning. "By wire"-tekniken använder elektriska signaler
istället för konventionella mekaniska länksystem (axlar, hydraulcylindrar och
andra komponenter) i styr-, broms- och kraftöverföringssystem.
Pivo den
första hade en kupédesign som gick att rotera 360 grader och gjorde det därmed
överflödigt att backa bilen. Pivo 2 tar konceptet med lättframkomlighet till
nästa nivå; vart och ett av de fyra hjulen drivs av Nissans elektriska In-wheel
3D Motor och kan svänga upp till 90 grader för att göra Pivo 2 möjlig att köra i
sidled såväl som framåt.
Tack vare robotassistenten är du
aldrig ensam i Pivo 2 utan har alltid en färdkamrat. Robotassistenten kan prata
engelska och japanska och syftet är att göra förarens resa mindre stressande,
eftersom den kan kommunicera om till exempel grundläggande funktioner hos
fordonet eller var närmsta parkeringsplats finns.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.