Nissan beskriver elbilskonceptet BladeGlider som både ett förslag på hur man ska bygga sina framtida elbilar – och en prototyp på en kommande bil för serieproduktion. Bilen har byggts med funktionaliteten i centrum, och därmed har designen fått anpassas därefter.
Inspirationen bakom BladeGlider kommer från flygplansvärlden, där man intresserat sig för tystheten från ett segelflygplan och den spetsiga formen hos ett sportflyg. Givetvis är formen högst funktionell, då den står för bra aerodynamiska egenskaper. Dessutom innebär den enda meter som finns mellan framhjulen och den bredare, stabilare bakdelen att bilen blir mer manöverbar i skarpa kurvor.
Bilen kan också bli Nissans första med motorer som placeras inne i vart och ett av de båda bakhjulen. Den visas upp för allmänheten för första gången på bilmässan i Tokyo i slutet av november.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan BladeGlider?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fronten har fastnat i en hissdörr
Så rätt! Vill ha...
"Dessutom innebär den enda meter som finns mellan framhjulen och den bredare, stabilare bakdelen att bilen blir mer manöverbar i skarpa kurvor."
Verkligen? Hur då?
Vad händer när det regnar ??? .
Samma utformning som Citroen DS.paddan, fast den var bredast fram. Finns det nån förklaring på den franska utformningen Raphael?
Jaha, så fick begreppet lådbil sitt rätta ansikte. Men cykelbilen "Fantom" var väll först?!
Varför så negativa vibbar? Säkert får vi vänja oss vid flera sådana här skapelser framöver och det ser jag inte enbart som negativt.
Ledordet här tycker jag är kostnaden för med en vettig sådan så kan många tänka sig sådana här fordon framöver.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.