Det har länge varit hög tid att byta ut Nissans sportbilsmodell 370Z. Innan sommaren kom den första teaserbilden på ersättaren, och nu är den officiell.
Nissans så kallade Z-modeller har en lång och intressant historik som går tillbaka till 1970-talet. De har ofta beskrivits som roliga och prisvärda alternativ till dyrare sportbilar.
Nu visar Nissan upp en prototyp som avslöjar hur nästa generation Z-bil kommer se ut. I dag heter bilen Nissan Z Proto och vad den ska heta när den börjar serietillverkas är än så länge oklart, även om många gissar på Nissan 400Z.
Inspiration från 70-talet
Den nya prototypen har en retroinspirerad design som ska föra tankarna till 1970-talets 240Z. Den gula lackfärgen är också en hälsning till 1990-talets 300ZX. I fronten finns ett stort, fyrkantigt luftintag och baktill ska bilen ge ett lågt och brett intryck, även här med designkopplingar till äldre Z-modeller.
Nissan Z Proto är ungefär lika stor som Porsche 718 Cayman och har en 3,0-liters V6-motor med dubbla turbo. Den ska ge omkring 400 hästkrafter men den siffran är inte bekräftad av Nissan. Det verkar inte finnas någon hybridteknik och tillsammans med bakhjulsdrift och manuell växellåda ska det ge en retroinspirerad körupplevelse fri från ”nymodigheter”.
– Den har en balans mellan kraft och agilitet. Det är en bil som skapar en koppling till föraren inte bara fysiskt utan också känslomässigt, säger produktchefen Hiroshi Tamura.
Nissan bjuder dock på en tråkig nyhet för alla Z-entusiaster: på grund av att marknaden för sportbilar minskar och utsläppskraven blir tuffare kommer den nya Z-modellen inte säljas i Europa. Det lär dock inte hindra de mest insatta entusiasterna från att importera en bil.
Läs också: Första bilden på Nissans nya "folksportbil"
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är nog slut med roliga nya bilar framöver, 3-pip med turbo är det vi får nöja oss med. Nej, elbil är inte roligt fast en del går fort, den låter inget och det finns ingen manuell låda, som i en riktig bil.
Nissan Z Proton kommer säkert kosta en hel del när den kommer ut i säljningshallarna.
Walle: Tror du ska testa en potent elbil utan du dömer ut dem som inte roliga.....Model 3 Performance är nåt av det mest underhållande jag har kört, och då har jag ägt en hel del potenta fossilbilar med. Känslan av en riktigt bra balancerad viktfördelning och det intensiva direktvridet när du kliver på i helt perfekt ögonblick ut ur apex och siktar på rätt spår in i nästa böj på den där perfekta vägen eller på bana.....
Synd att den inte kommer till Sverige.
Henrik M: Det spelar ingen roll hur kul du än säger att en Modell 3 är, tråkigare inredning är svårt att hitta, med bara en petskärm i mitten. Den saknar ju dessutom motorljud och växelspak.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.