Nissan visar konceptbilen Sway på Géneve-salongen i mars.
Med konceptbilen Sway visar Nissan att de kan komma att följa upp sitt återtåg i C-segmentet med en bil som utmanar med eget designtänk.
Nissan återvände förra året till den tuffa konkurrensen i Golf-klassen. Modellen Pulsar tog vid där Almera lämnade i början av 2000-talet. Pulsar berömdes för sitt benutrymme i baksätet och åkkomfort men annars har mottagandet varit ljumt.
Med konceptbilen Sway visar Nissan att de kan komma att hänga kvar i segmentet ytterligare en tid. Bilen är en studie i vad som skulle hända om designen från Nissans crossoverbilar applicerades på en halvkombi. Sway visas i sin helhet på bilsalongen i Géneve den tredje mars.
Diskutera: Tror du att Nissan kommer bli kvar i Golfklassen?
Med konceptbilen Sway visar Nissan att de kan komma att hänga kvar i segmentet ytterligare en tid. Bilen är en studie i vad som skulle hända om designen från Nissans crossoverbilar applicerades på en halvkombi. Sway visas i sin helhet på bilsalongen i Géneve den tredje mars.
Diskutera: Tror du att Nissan kommer bli kvar i Golfklassen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
C-segmentet är konkurrensutsatt av crossovers. Jag tror att detta kan komma att minska utbudet i för vanliga halvkombis och kombis i C-segmentet, därför att tillverkarna tjänar mer på crossovers. Vi kan se denna utveckling i småbilsklassen och även i de olika minibuss-storlekarna, där crossovers tar allt större del av marknaden. Allt fler hänger på och utökar utbudet av crossovers. Nissan har genom sin Qashqai varit väldigt lyckosam, en C-segments bil som en crossover. Pulsar är ett experiment, men ja den har inte rosat marknaden.
Det finns förresten uppgifter som säger att Sway visar designspråket för en ny utmanare i småbilsklassen, alltså B-segmentet... Inte C-segmentet. Det vi kan ana här, det är ersättaren till Nissan Micra och som bygger på samma tekniska plattform som Renault Clio.
Tycker att Raphaels resonemang om att det kan vara en B-klassmodell i st f en C-klassare låter mera logiskt än att dom redan skall visa en konceptbil på en ersättare till Pulsar. B-klassen blir nog mera och mera intressant för tillverkarna vilket man om inte annat kan se på de nya modeller som dykt upp detta år. Utrymmet i kupén och komforten i största allmänhet är ju numera såpass bra i en B-klassare att den för många kan ersätta de C-klassare man kanske hittills köpt. Sen är det fullt möjligt att Crossovers kommer att påverka utbudet av mera klassiska modeller i B + C-segmenten vilket i sig vore lite tråkigt.
Utmanare i Golfklassen,knappast troligt.
Almera floppade väl den med.
Micra eller nissan har tråkstämpel som inte går att tvätta bort tyvärr, nu är det dags att byta namn, så gjorde ju tråk toyota corolla med ;-) lika barn leka bäst som med sina tyska tråkbils motståndare :-) Skulle aldrig falla mig in att köpa tyska, japanska, och kinesiska tråkbilar, kör hellre nya Lada kalina, Dacia duster eller Fiat och Alfa som har charmen om inte annat ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.