Nästa artikel
Nissan räds inte Brexit
Nyheter

Nissan räds inte Brexit

Publicerad 28 oktober 2016
Qashqai ska tillsammans med X-Trail byggas vid Nissans fabrik i Sunderland, Storbritannien.
X-Trail och Qashqai kommer fortsätta att tillverkas i brittiska Sunderlandfabriken.
Efter att Storbritannien röstade för att lämna den Europeiska Unionen har framtiden varit oviss för biltillverkningen i landet, då nya handelstullar kan innebära ökade kostnader.

Men nu bekräftar Nissan att man ska bygga såväl nya Qashqai och X-Trail i fabriken i Sunderland. Beslutet räddar jobben för 7000 anställda. Nissan skriver att det är tack vare support och försäkran från den brittiska regeringen som produktionen fortsätter.

– Jag välkomnar Premiärminister Theresa Mays löfte till bilindustrin i Storbritannien och till utvecklingen av den allomfattande industriella strategin, säger Nissans vd Carlos Ghosn i ett uttalande.

Diskutera: Vad tror du att Brexit kan innebära för bilindustrin?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Tror inte en minut på att man var beredd att lämna Storbritannien.
Sunderlandfabriken är en mycket effektiv anläggning, så inte lämnar man den miljardinvesteringen.
I vanlig ordning , när" krisläge" kan skönjas, sätter näringslivets aktörer gärna lite press på sittande regering för att tillskansa sig vissa förmåner som man annars inte sett röken av.

#2 • Uppdaterat: 2016-10-28 22:51
HT19

Vänster media vill gärna få oss att tro att England kommer gå under utan EU. ..

#3 • Uppdaterat: 2016-10-29 09:22
Hackenbush

EU är inget under som behövs för att länder skall fungera. Det fungerade innan EU och kommer att göra det efter att man lämnat EU.

#4 • Uppdaterat: 2016-10-29 12:09
Gunnar Lindberg

Theresa lovar hjälp till Brittisk industri. Det kanske räcker med en saftig devalvering av pundet.

#5 • Uppdaterat: 2016-10-29 12:11
Vidstige

Ryanairs VD uttalade sig nyligen och sa att det aldrig kommer bli nån brexit i praktiken, han menade att det helt enkelt är för komplicerat att ta sig ur med alla avtal etc. Så det vi ser nu är möjligen bara ett spel för gallerierna.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-31 21:03
Axa

Visst, Storbritannien kommer inte gå under men Brexit kommer ge effekter som vi bara kan gissa oss till.
Nåja, Storbritannien kan faktiskt "gå under" om man tänker sig vad Skottland har för inställning till EU.

#7 • Uppdaterat: 2016-11-01 20:32
Axa

Å andra sidan verkar det lite osäkert ändå (saxat ut dagens DN):
"Kanadensaren Mark Carney är kontroversiell. För många britter som i somras röstade för att Storbritannien ska lämna EU (Brexit) är Carney avskydd. Bankens varningar för de ekonomiska följderna av Brexit anses av dessa som ett försök att underminera folkviljan.

Efter Brexitsidans seger har angreppen på Carney ökat i omfattning och det har till och med förts fram krav på hans avgång. På regeringspartiet de Konservativas (Tories) kongress tidigare i höstas antydde även premiärminister Theresa May missnöje med Carney.

Carneys mandat sträcker sig till 2021, men han redan när han tog jobbet 2013 förklarade han att han av personliga skäl såg ett slut sommaren 2018, efter fem år.

Efter alla hårda angrepp har en del bedömare spått att han verkligen lämnar uppdraget sommaren 2018. Men på måndagen uttryckte premiärministern sitt starka stöd för Carney. Theresa May lät också förstå att det var Carneys beslut om han skulle fortsätta, men att regeringen gärna såg att han gjorde det.

Och sent på måndagskvällen kom beskedet – Carney stannar till halvårsskiftet 2019. Därmed blir han kvar när Storbritannien lämnar EU, vilket väntas ske våren 2019.

På de finansiella marknaderna togs beskedet emot med lättnad. Pundet, vars värde har rasat sedan Brexitsegern, stärktes mot både dollarn och euron.

Samtidigt som Carney gav sitt besked, varnade ordföranden för den japanska handelskammaren i Storbritannien, Haruki Hayashi, för att japanska bolag i landet redan får erbjudanden att flytta till ett annat EU-land.

Den brittiska regeringen har i ett brev till biltillverkaren Nissan gett vissa löften om att företaget inte ska drabbas av effekten av eventuella tullar när landet lämnar EU. Exakt vad som står i brevet vägrar dock regeringen berätta.

Efter att brevet skrevs meddelade också Nissan att den ska låta bygga två nya modeller i Sunderland i nordöstra England, vilket har lett till spekulationer att regeringen har garanterat Nissan något som kan komma att kosta skattebetalarna dyrt.

Haruki Hayashi spädde på dessa spekulationer genom att säga att japanska företag behöver mer än "allmänna försäkringar", för att fortsätta investeringar i Storbritannien."

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.