Nästa artikel
Nissan Qashqai får fem stjärnor i Euro NCAP
Nyheter

Nissan Qashqai får fem stjärnor i Euro NCAP

Publicerad 27 februari 2014 (uppdaterad 27 februari 2014)
Föregångaren fick toppbetyget fem stjärnor. Så här klarade sig nya generationen Nissan Qashqai i Euro NCAP:s krocktest.

 

Året var 2007 när Euro NCAP krocktestade första upplagan av småsuven Nissan Qashqai. Resultatet blev fem av fem stjärnor. Under våren lanseras en ny generation av modellen och nu har även den krocktestats – och betyget blir återigen fem stjärnor.

På den hundragradiga skalan fick bilen 88 poäng för vuxenskydd, 83 poäng för barnskydd, 69 poäng för fotgängarskydd och 79 poäng för säkerhetssystem.

Bilen beskrivs som stabil vid kollisioner framifrån och från sidan. De enda plumparna i protokollet är att skyddet mot whiplashskador i framsätena bedöms som ”marginellt” och att vindrutestolparna ger dåligt skydd vid påkörning av fotgängare.

Klicka här för att läsa Euro NCAP:s fullständiga utlåtande om Nissan Qashqai. Här ovanför kan du också se filmer från krocktestets olika delmoment.

Diskutera: Hur viktig är krocksäkerheten när du väljer bil?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-27 19:23
Raphael

Vi kan konstatera än en gång att Renaults välutvecklade säkerhetstänkande verkligen är något som koncernsyskonet Nissan drar nytta av.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-28 01:00
true believer

Inte minst med rostkyddet på t.ex Nissan note.

#3 • Uppdaterat: 2014-02-28 14:56
IngoS

Värdena är bra. Det tål att påpekas att poängberäkningarna verkar ha ändrats från och med 2014, så att t ex procentsiffran för vuxenskyddet är lägre än det skulle varit 2013. Ska man jämföra med andra nya bilar får man räkna om poängen. Nu räknar man också in whiplashskydd i baksätet, vilket ej noterats tidigare. Jag kan inte hitta maximala poängen någonstans på deras egna sidor. Jag vet inte vad kraven på whiplashskydd är för baksätet, men gissningsvis gäller det kortare personer och inte fullvuxna. Dessutom inräknas nu City AEB i vuxenskyddet.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-01 12:34
N-iklas

Hela iden med Euro Ncap raseras åt fanders när man hela tiden håller på att ändra bedömning, betyg och mätmetoder.
Vad ska man med detta testande till om jämförelse med förra veckans modell inte längre är möjlig för att någon fjant fått för sig att det är dags att ända hela faderullan.

Räkna om, vad är det för idioti, inte ska man behöva göra det.

Blir bilarna bättre är det bara att ge högre poäng, obegränsat 200 500 1000 bara räkna på, då behövs ingen idiotisk omräkning – om det ens är möjligt?

#5 • Uppdaterat: 2014-03-04 11:16
Roger Skagerström

Var det inte prat om att det skulle bli 6-stjärnig skala? Eller har jag drömt?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.