Medan många biltillverkare har fullt upp med att lansera sina nyheter inför de stora bilmässorna i Los Angeles och Tokyo väljer Nissan att lansera en ny modell för Europa vid en visning i London.
Nya Nissan Qashqai kommer med fyra turboladdade motorer som ger koldioxidutsläpp från 99 gram per kilometer. Där finns bensinare på 1,2 och 1,6 liter som ger 115 respektive 150 hästkrafter och dieslar på 1,6 och 1,6 liter som ger 110 respektive 130 hästar.
Helt ny växellåda
Köparen kan välja mellan en manuell växellåda och en helt ny automatlåda. Den nya växellådan är steglös, men avancerad teknik gör att den kan efterlikna en flerstegad låda vid snabba accelerationer. Det gör att växellådan kan ge jämn kraft när man belastar motorn mindre, medan den ger mer direkt verkan när man ökar farten kraftigt.
Nya Nissan Qashqai blir den första modellen i bilhallarna som byggs på Renault och Nissans nya CMF-plattform. Bilen är 49 millimeter längre samt marginellt lägre och bredare än sin föregångare. Modellen har också minskat vikten med 40 kilo.
Nya Nissan Qashqai kommer i februari.
Diskutera: Vad tycker du om nya Nissan Qashqai?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lika oförargligt designad som föregångaren och om de lyckas hålla ned priserna säkert en lika stor succé. Bra att de håller ned vikten också. Om de inte gjort bort sig totalt i övrigt den enda Nissan-modellen som känns konkurrensmässig gentemot konkurrenterna.
Förstår inte varför den gamla blev så populär, och förstår inte om den nya blir det heller. Det finns ju andra konkurrenter som lockar mer.
Föregångaren tyckte jag var ett stolpskott designmässigt och jag begriper inte heller hur den kunde sälja som den gjorde.
Men den här tycker jag var ett riktigt lyft, den är ju faktiskt riktigt snygg.
Om den går att få med en ljus inredning är den helt klart ett alternativ.
Till er som inte förstår, Qashqai+2 är den minsta 7-sitsiga bilen på marknaden som går att få med fyrhjulsdrift. (Nej, jag äger inte en)
Qashqai ligger faktiskt på 8:e plats i Europa, så det kan inte ha varit så tokig design på den..
Säljer nog på ett vettigt pris ihop med vettig storlek, och lite oförarglig design sådär.
Har bekanta som har sin andra Qashqai nu och är väldigt nöjda.
@leifer, Lexus har ett liknande system och det kan inte jämföras med riktiga växlar hos en konventionell automat eller DCT-låda.
Ser väldigt konstigt ut på passagerarplatsen fram. Det ser ut som ett extrasäte är uppfällt mot instrumentbrädan. Det är det kanske?
Om möjligt, ännu menlösare design än den nuvarande. Qashqai är för mej en mysterium att den säljer. Den är ju inte ens prisvärd. Men man kan ju inte förstå allt.
PS. Provade en för ett par år sedan. Både trist och bullrig.
Bevare av alla dessa avancerade växellådor! Speciellt Nissan som aldrig kunnat tillverka lådor som höll i det långa loppet (ägde Nissan i ca. 15 år… 5 lådor, varav 2 automat, rasade… alla med lagerfel.)
CVT är ryckig vid start och i stadstrafik.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.