En specialtillverkad variant av skåpbilen Nissan NV200, det kan den som vinkar efter en ”black cab” i London få åka från och med december 2014. Då lanserar Nissan en taxibil som riktas särskilt till taxibolagen i den brittiska huvudstaden.
Den japanska tillverkarens tolkning av den klassiska droskan lackas i sedvanlig svart färg och bilen har åtminstone två saker gemensamt med den klassiska Londontaxin, de runda strålkastarna och den väl tilltagna kylargrillen. Bilen är också försedd med utsiktsvänligt glastak och en taxiskylt på taket som är belyst med LED-lampor. Under huven sitter en bensinmotor på 1,6 liter som kombineras med en steglös automatlåda.
Nissan framhåller att modellen är betydligt snålare och därmed billigare i drift än dagens taxibilar i London. Nästa år kommer också en eldriven version av taxibilen med teknik som hämtas från elbilen Nissan Leaf.
Totalt rullar ungefär 22 000 taxibilar i London.
Diskutera: Vad tycker du om Nissans Londontaxi?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ful som attan, men funkar nog bra som Taxi.
Klarar den av den extremt lilla vändradien som de nuvarande gjort?
Inte var den vacker, men måhända ändamålsenlig. Bakhängda bakdörrar precis som originalet.
Taxiägarna i London tycks inte ha problem med utseendet på bilarna, den gamla är inte heller speciellt vacker. Ett är säkert, det blir svårt för Nissan att ta andelar från den gamla klassiska modellen som har funnits sedan länge och ingen har tidigare klarat bryta mönstret.
Och denna bil lär ju isåfall bli tillverkad i England, precis som den förra modellen. Nissan gillar ju England, och därför tillverkas ju bl.a. Qashqai där redan idag. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nissan_Qashqai
Roy J
Det är nog skjutdörrar och inte bakhängda dörrar. Jag tycker mig se spåret för rullmekanismen ovanför bakskärmen.
Å så är det fler som vill sälja taxibilar som den här hybridtaxibilen som drivs av LPG. På videoskärmar ser man hela resrutten och hur långt man hunnit för tillfället vilket kanske gör att man slipper några omvägar vilket en del turister har råkat ut för när man tagit en taxi.
http://www.autoblog.com/2013/11/20/toyota-jpn-taxi-concept-tokyo-2013/
Den intressantaste uppgiften är att den lär ha en nykonstruerad framvagn som ska klara en vänddiameter på 7,6 meter. Samma diameter som salig Triumph Herald på 60-talet, och den var bakhjulsdriven! Min gamla framhjulsdrivna Triumph 1300 -67 ansågs ha mycket liten vänddiameter med 8,8 meter, och den tuggade drivknutar och damasker som besatt. En ny uppsättning var 2000e mil.
Nissan NV200 går redan som taxi i New York så det är ingen överaskning att även London valt denna modell. New York har 12 000 taxibilar och jag gissar att London har ungefär lika många. Det är med andra ord väl värt att ta fram en speciell taxiversion. Skulle inte förvåna mig om vi även får se den här när Ford Falcon försvinner nästa år. Sydney har 2000 taxibilar och Melbourne 1500.
hål i huvudet att inte ha en hybridlösning för en sån här tillämpning.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.