I takt med att Nissans modellutbud förnyas i Europa kommer det inte längre att erbjudas några dieselalternativ.
Biltillverkaren styr bort från drivmedlet i Europa och satsar istället på el.
Nissan gör som Toyota och kommer sluta sälja dieselbilar i Europa. Det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg som har fått uppgifterna från en talesperson inom företaget. Fokus ska istället läggas på elektrifiering.
Försäljningen ska gradvis trappas ner. Varje gång en modell förnyas kommer det inte längre finnas några dieselalternativ i motorutbudet. Orsaken är att företaget ser ett vikande intresse för bränsletypen, då kunder oroar sig för skattehöjningar och dieselförbud i städer.
Nissan sålde över 128.000 dieselbilar i Europa förra året, vilket var 16 procent av deras totala försäljning i regionen.
Toyota meddelade i mars att de kommer att fasa ut all försäljning av dieseldrivna personbilar under 2018. De kommer att behålla dieselalternativ till kommersiella fordonen Hilux, Proace och Land Cruiser.
Diskutera: Tror du att flera biltillverkare kommer att följa Nissans och Toyotas exempel?
Försäljningen ska gradvis trappas ner. Varje gång en modell förnyas kommer det inte längre finnas några dieselalternativ i motorutbudet. Orsaken är att företaget ser ett vikande intresse för bränsletypen, då kunder oroar sig för skattehöjningar och dieselförbud i städer.
Nissan sålde över 128.000 dieselbilar i Europa förra året, vilket var 16 procent av deras totala försäljning i regionen.
Toyota meddelade i mars att de kommer att fasa ut all försäljning av dieseldrivna personbilar under 2018. De kommer att behålla dieselalternativ till kommersiella fordonen Hilux, Proace och Land Cruiser.
Diskutera: Tror du att flera biltillverkare kommer att följa Nissans och Toyotas exempel?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ju inte helt ologiskt och med facit i handen så finns det bättre och sämre diesel motorkonstruktioner.
Nu vet jag inte Nissans diesel status men med tex toyotas personbils diesel som var varken trevlig eller snål utan bara dyr och tråkig så där var det inte konstigt.
Åkte en quashkvai av tidigare generation med diesel och usch så hemskt att sitta bak i 40 mil.
Ja andra följer efter på mindre medium bilar tror jag.
Nya dieselbilar är bättre för miljön som bränsle Stadsbor kan hålla sig till de dyra elbilarna som dessutom blir beskattade när tillräckligt många hoppat på fel tåg
UK förbjuder alla bensin, diesel och hybridbilar från och med 2040. Om tio år ses en oljebrännare som ett museiföremål.
En tillverkare till som har fattat, de övriga tar väl lika lång tid på sig som designen förändras ;)
Tyvär är inte biodiesel någon framkomlig väg varken för miljön eller klimatet då huvudsakliga råvaran för biodiesel i världen kommer att vara palmolja på,grund av sitt låga försäljningspris.
Då blir CO2 utsläppen högre än för fossil diesel, miljöskadorna oöverskådliga och forsatta farliga utsläpp från avgaserna även om dessa blir något lägre än för fossil diesel.
http://savetheorangutan.se/orangutanger/palmolja#&gid=1&pid=1
Hur ska dom som bor i stan ladda sin bil?
Vi har en Qashqai och jag tycker den är trevlig...för att var en asiatisk bil.
Dock bensin utifrån körmönster.
bra beslut.
Bengt39: hur menar du när du skriver att stadsborna har hoppat på fel tåg? Jag är stadsbo och ska köpa en Renault Zoe.
Har aldrig haft en dieseldriven bil, kanske dags att slå till nu när de är billigare..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.