Nissan investerar 100 miljoner euro för att starta produktionen i fabriken i Barcelona. Den japanska tillverkaren räknar med att 700 nya jobb skapas, dels i den egna anläggningen, dels hos lokala underleverantörer.
Modellen har försetts med samma drivlina som i elbilen Nissan Leaf – Årets Bil 2011. Det innebär en räckvidd på omkring 16 mil, om batteriet är fulladdat.
I Sverige säljs i dag bensindrivna NV200 i transportbilsutförande. Modellen har också uppmärksammats i samband med att den valdes ut till flottan av nästa generation gula taxibilar i New York, där den snart kommer att bli en vanlig syn.
Huruvida eldrivna Nissan e-NV200 kommer till svenska bilhallar – som transportbil eller personbil – återstår dock att se.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan e-NV200?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Riktigt cool
Är det samma designer som ritade Duetten?
Nix, det tror jag inte, Duetten var snyggare.
Men den här är säkert betydligt mer praktisk än de objekt som presenterats tidigare där de flesta ser ut att ha rymt från tivoli.
Skulle jag köpa en elbil, vilket är ytterst osannolikt, skulle det ändå bli den här.
Just nu!
Denna var verkligen fräsig och med den kantiga aktern borde det vara ett hyfsat lastutrymme. Färgen är otroligt snygg på denna.
Ja jag hoppas att den blir ordentligt populär i stan. Men varför har den inte en liten motor så att du kan ladda batterierna i nödfall.
Man kanske själv kan stoppa in en liten dieseldriven kragg som köps på något lågprisvaruhus.
Ett aggregat för 10A går att få för ca 5000:-
Drar man igång den innan batteriet är tomt kanske man kan minska räckviddsångesten som lär vara det värsta för elbilsförare.
Men fort lär det nog inte gå.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.